News

Home » News » Lavoro » Le città migliori per iniziare a lavorare

Le città migliori per iniziare a lavorare

Mag 5, 2023 | Lavoro

Stai per terminare l’università e probabilmente starai già pensando a come fare i primi passi nel mondo del lavoro.Ma come muoversi? E quali sono le città migliori per iniziare a lavorare?

Quando iniziamo a fare le prime esperienze lavorative molto probabilmente le opportunità che si presentano sono soprattutto sotto forma di stage.

È molto importante considerare alcuni fattori, soprattutto se stiamo pensando di spostarci in una nuova città.

Iniziare a lavorare non è così facile, e può diventare ancora più complesso se aggiungiamo altre valutazioni come: il costo della vita, l’affitto e tutte le spese quotidiane che bisogna sostenere quando non si vive più in famiglia.

Quali sono i fattori da considerare per capire quale sono le città migliori per iniziare a lavorare?

In questo articolo ti vogliamo aiutare nella tua nuova ricerca, presentando quelle che sono le città migliori per iniziare a lavorare.

Tra i fattori da prendere in considerazione, quando si è in cerca di un primo impiego, ce ne sono alcuni determinanti come: la città, il numero di opportunità di stage/lavoro che offre, lo stipendio medio, cosa offre la città e il costo medio della vita.

Business Name Generator, considerando i fattori sopraindicati, ha analizzato 32 città italiane per determinare la località migliore dove iniziare una carriera lavorativa.

Milano è la città migliore per iniziare a lavorare

Milano è risultata essere la migliore d’Italia per un lavoratore alle prime esperienze, con il maggior numero di opportunità di lavoro – 1167 posizioni aperte – di cui quasi l’8% (129) offre flessibilità da remoto o con modalità di lavoro ibrida.

La capitale lombarda però è anche quella con il costo della vita più alto, infatti un affitto si aggira sui 1300 euro circa al mese e circa 207 euro per i consumi, mentre uno stagista guadagna mediamente 669 euro mensili.

Al secondo posto troviamo Roma con 186 posti di lavoro aperti e uno salario che si aggira sui 792 euro al mese. Inoltre, la capitale offre più di 900 attrazioni gratuite per i giovani lavoratori che desiderano vivere una metropoli con un budget limitato, però anche qui l’affitto supera di molto lo stipendio medio aggirandosi sulle 1.005 euro.

Belle notizie anche sul fronte del Sud Italia

Anche il Sud Italia offre delle città che presentano delle opportunità di vita molto interessanti.

Qui troviamo una situazione opposta rispetto al nord: le città del sud presentano meno offerte di lavoro ma hanno un costo medio della vita molto vantaggioso, che consente ai lavoratori di vivere tranquillamente anche durante uno stage.

Ed è per questo che inaspettatamente Reggio Calabria è risultata essere la terza città migliore per trovare lavoro. Il bassissimo costo della vita (404 euro in media per un affitto mensile) e gli stipendi di stage in linea con la media nazionale (602) fanno sì che la qualità della vita per uno stagista sia molto più alta rispetto alle altre città d’Italia.

La città calabrese di contro però offre solo 19 posizioni per stagisti.
Tra le prime in classifica troviamo anche: Salerno (punteggio totale 4,39), Messina (4,18) e Catania (4,11).

Quindi qual è effettivamente la città migliore per iniziare a lavorare?

Considerando il carovita attuale e il potere di acquisto medio di uno stagista, il Sud Italia presenta vantaggi economici netti rispetto al Nord.

Milano, Roma, Torino e Bologna hanno un’ offerta di stage superiore rispetto alla media nazionale che si aggira tra le 70 e le 17 richieste per città.

Analizzando nello specifico gli stipendi per luogo, Business Name Generator ha determinato che Roma offre quelli più alti per gli stagisti, con una media di 792 euro al mese.

Guardando però a livello nazionale, l’Emilia Romagna è sicuramente la regione più remunerativa per un aspirante stagista. Bologna è infatti al secondo posto con uno stipendio medio mensile di 700, Ravenna al terzo con 696 euro, Modena al quarto con 690 e Ferrara al sesto con 673.

Milano, nonostante l’elevato costo della vita, si classifica solo in settima posizione per stipendio medio mensile (669). Questo significa che se si valuta Milano come potenziale meta per avviare la propria carriera, sarà probabilmente necessario trovare ulteriori soluzioni.

Conclusione

Abbiamo visto come ancora una volta ci troviamo davanti a un’Italia nettamente divisa, che non rende di certo facile la vita per un giovane neolaureato.

Questa indagine ci ha permesso di conoscere le città migliori per iniziare un lavoro, ma facendoci trovare di fronte a un nuovo dilemma.

Da un parte il Nord presenta maggiori opportunità lavorative ma con stipendi troppo bassi rispetto al costo medio della vita.

Dall’altra abbiamo le località del Sud che permettono di vivere in tranquillità anche con un primo stipendio da stagista, ma purtroppo hanno una scarsissima offerta di lavoro.

Il Social Housing può in parte risolvere questo divario, infatti la realizzazione di alloggi a prezzi calmierati non è pensata solo per gli studenti, ma anche per i lavoratori e giovani coppie che hanno entrate limitate. Il Social Housing consente di poter avviare una propria carriera lavorativa in metropoli come Milano dove la vita sarebbe troppo alta per chi sta facendo i primi passi nel mondo del lavoro.

Per questo anche noi di In-Domus riserviamo alcuni alloggi a giovani professionisti e lavoratori.

Come diventare ricercatore universitario

Se studiare e fare ricerca ti appassiona e hai il desiderio di diventare ricercatore universitario, ci sono alcune...

Le migliori Università di Milano per diventare CEO

Se hai l'ambizione di diventare CEO, allora scegliere la giusta università per il tuo percorso di studi è...

In attesa di conoscere le modalità di accesso ai rimanenti 660 milioni di euro previsti dal PNRR per lo Student Housing.

Dei 960 milioni di euro stanziati dal PNRR per lo Student Housing, e quindi per finanziare la realizzazione di nuovi...

Le 5 lauree più originali in Italia

Quali sono le lauree più originali che le università italiane offrono? Oltre ai percorsi di studi più comuni, alcuni...

ChatGPT e AI: come utilizzare l’intelligenza artificiale per studiare

Con l'avvento dell'intelligenza artificiale e dei modelli di linguaggio di grande scala come ChatGPT, l'apprendimento...

Economia sostenibile cos’è e come attuarla

Oggi giorno si parla sempre di più di economia sostenibile ed è diventato un importante obiettivo da raggiungere. Ma...

Contattaci

+39 02 45377590

  • GG slash MM slash AAAA
    Inserendo i tuoi dati e inviando la tua richiesta accetti l'informativa sulla privacy relativa al nostro sito web

Frequently Asked Questions

Reservation

Can I visit the Campus?

Yes, you can call the reception or send an email to info@in-domus.it to make an appointment.

Type of contract?

Standard contracts are for 12 or 6 months. Stays of a different duration can be arranged according to our availability. 

Is filling the form enough to complete my reservation?

No, filling the form is just a way of checking if the type of accommodation that you prefer is available.

In short time you will receive the contract and instructions on how to complete the reservation.

Only by signing the contract and making the first payment the reservation will be binding for you, it will be binding for In-Domus once it has confirmed the acceptance of the reservation in writing.

Check-in

What should I bring with me?

A valid ID card or passport.

Where should I go when I arrive?

You will have to check-in at the Reception. (usually between 3:00 PM and 10:00 PM, a different time of arrival can be scheduled if needed)

Check-out?

Within 10:00 AM of the last day of contract.

Payment

When should I pay?

At the time of booking you should pay the cautionary deposit and the first installment of the fee as indicated in the Assignment Request Form. The payments of the other installments of the fees should be made within the dates indicated in the Assignment Request Form.

When can I have back the cautionary deposit?

The cautionary deposit, net of any amount due to In-Domus, will be returned to the Assignee within 30 days from the check-out date, through bank transfer only.

Cancellation

How does early termination of the contract work?

In case of early termination, you will have to communicate to In-Domus. The communication of your new check-out date must be sent to In-Domus, by email at info@in-domus.it. You should give In-Domus a 30-days notice for the termination and you should pay, in addition to what already stipulated in the contract for the notice period, a penalty fee of two additional months, subject to the limit of what is overall due for the entire duration of the Contract.

What is included?

What is included in the price?

The “all inclusive” fee includes a bed in a fully furnished room or apartment, all utilities and weekly cleanings and change of bed linens and towels.
Free access to the common areas to study, cook and relax, a well-equipped gym, last generation Wi-Fi and coin operated laundry.

Is Wi-Fi included?

Yes, last generation Wi-Fi connection in the whole building is included.

Is TV included?

Yes, there are TVs in the lounge rooms.

TV is included in the rooms in Milano Olympia, where it is possible to watch free-to-air television.

Is the kitchen kit included?

Only in apartments (solutions with kitchen) the kit is included, the guests who live in the rooms can keep their kitchenware in the personal lockers found in the common kitchens.

Is the refrigerator included in my room?

Yes, every room has one: other refrigerators and freezers can be found in the common kitchens.

Are bed linen and bathroom towels included?

Yes, both are changed once a week. You can request for additional changes by paying an extra fee.

Is the gym included?

Yes, and it is open 24/7.

Is the music room included?

Yes, you can book the music room for free.

Is the use of the common kitchens included?

Yes, the use of the common kitchens and refreshment rooms is included.

Is the use of the study rooms included?

Yes, it is included.

Is the laundry service included?

Yes, with coin operated washing machines and dryers.

Guests

Can I have guests for the night?

Upon request to the email info@in-domus.it and based on availability and the rate in force on the specific day.

Can I have guests at the Campus?

Every resident can have up to two guests per day, they must register at the reception and can stay from 8:00 AM to Midnight.

Can my parents reserve a room?

According to our availability, parents can stay at In-Domus at a special rate.

General

Can I stay at In-Domus if I’m not a student?

Yes, In-Domus reserves a limited number of rooms for non-students.

Can I make a reservation if I’m underage?

Yes, it is possible following authorization by the parent or legal guardian of the minor.

Can I bring animals with me?

No, it is not possible to keep animals at In-Domus.

Are food and drinks available at the Campus?

Yes, there are vending machines with snacks, drinks and hot beverages.

Can I sublet my room?

No, it is not possible

Can I choose my roommate?

We will take any preference under consideration, according to the availability. We will do our best to meet your requests.

Can I choose on what floor to live?

We will take any preference under consideration, according to the availability.
For certain types of accommodation, a specific floor or position can increase the monthly fee.

Can I throw a party?

Yes, if you respect the rules and the peace of the residence (at midnight any external guest should leave the Campus).
It is necessary to inform the reception in case a party has more than 30 guests. There will be a security guard whose hourly fee will be charged to the person responsible for the party.

Can I customize my room?

Yes, as long as you don’t make any permanent change to the walls and furniture. At check-out, the room must be restored to its initial state, otherwise there could be an extra charge.

Can I stay in my room during the Christmas/Easter holidays?

Yes, you can stay in your room for the whole duration of the contract.

What should I do if something doesn’t work in my room?

There is an email address for maintenance requests:
milanolympia@in-domus.it (In-Domus Milano Olympia)
milanomonneret@in-domus.it (In-Domus Milano Monneret)
milanointernazionale@in-domus.it (In-Domus Milano Internazionale)

Can I receive mail and parcels?

Yes, you can easily collect your mail at the reception.

Where can I smoke?

It is strictly forbidden to smoke in any of the In-Domus spaces. Violators will be subject to fine according to the Italian law and In-Domus rules (General Conditions).
Reiterated breach of this rule may result in the expulsion from the Campus.

What happens in case of damages?

Any damage caused by the guest should be repaid according to the price list found in the In-Domus General Conditions. In case of damages not present in our price list, the guest will be responsible for the repair costs, or, in case repair is not possible or not convenient, for the replacement of the damaged good.