News

Home » News » Milan » BORSE DI STUDIO PER I FUORI SEDE A MILANO

BORSE DI STUDIO PER I FUORI SEDE A MILANO

Mar 5, 2022 | Milano

Una delle migliori opportunità per studiare a Milano, da fuori sede, senza mandare in tilt il proprio budget e quello familiare è certamente la possibilità di ottenere una borsa di studio.

Ma come accedere alle borse di studio per studenti fuori sede a Milano? Quali requisiti servono per ottenerne una? E come fare richiesta?

Abbiamo predisposto una piccola guida su questo argomento, nella speranza che possa essere di ausilio concreto a tutti i non residenti che pianificano di frequentare una delle Università del capoluogo.

Cosa è una borsa di studio

Per prima cosa, cominciamo con qualche definizione.

Quanto comunemente definita borsa di studio è un sostegno economico elargito a determinate categorie di studenti per agevolare la loro frequentazione universitaria.

Come vedremo, ad erogarle possono essere diversi organi: le regioni, l’INPS, gli istituti privati ma anche le stesse Università che, disciplinando la concessione di tali sostegni, possono incentivare la frequentazione dei propri corsi di studi in favore degli studenti più meritevoli.

Quali borse di studio

Essendo agevolazioni economiche predisposte da diversi enti, non ci sono regole e requisiti omogenei che ne disciplinano la concessione e l’eventuale rinnovo ma vige una certa autonomia decisionale.

Proprio per questo motivo diventa fondamentale approfondire le varie opportunità, prima di fare richiesta, al fine di individuare quella più adatta al proprio percorso.

Borse di studio regionali DSU

In questa breve panoramica sulle borse di studio per studenti fuori sede a Milano non possiamo che cominciare con quelle regionali, finanziate dalla Regione Lombardia e dal MIUR, di norma sono composte da una quota in denaro e una quota in forma di servizio ristorazione gratuito.

Grazie ad ulteriori fondi, di solito, le Università riescono a garantirne l’assegnazione a tutti gli aventi diritto.

Ricordiamo che questi sussidi sono assegnati annualmente, mediante concorso, agli studenti iscritti a un corso di laurea o post laurea, in possesso di requisiti di merito, reddito e regolarità accademica.

Non possono beneficiarne coloro che hanno già usufruito di contributi analoghi elargiti da altri enti per lo stesso anno di corso, coloro che sono iscritti a tempo parziale o con abbreviazione del corso e, di solito, coloro che arrivano al primo anno di corso di laurea con una votazione di diploma di maturità inferiore a 70/100.

Borse di studio internazionali

Le Università milanesi propongono anche delle borse di studio internazionali, adottate dagli Atenei per migliorare la mobilità in ingresso e l’attrattiva verso gli studenti, che vengono da altre nazioni, più meritevoli.

Anche in questo caso consigliamo a tutti gli studenti stranieri interessati ad ottenere questo beneficio, di consultare il regolamento che disciplina la concessione, comprensivo di norma anche dell’esonero totale del contributo delle tasse universitarie.

Borse di studio di Ateneo

Come intuibile, le borse di studio di Ateneo sono quelle erogate direttamente dall’Ateneo milanese.

Per trovare informazioni su tali agevolazioni, sarà sufficiente consultare i siti internet dell’istituto, o rivolgersi direttamente alla segreteria.

Quali sono i requisiti per accedere alle borse di studio e mantenerne il beneficio

La concessione di tali sovvenzioni è sempre subordinata al rispetto di alcuni requisiti. Cerchiamo di riassumere i principali.

Possono essere stabiliti sia requisiti di merito, che requisiti legati al reddito e alle caratteristiche del nucleo familiare.

Di norma, infatti, i criteri che sono utilizzati per disciplinare l’accesso a tali concessioni sono:

  • Luogo di residenza: alcune agevolazioni si rivolgono solo agli studenti del Comune di residenza (come quelle concesse da alcuni Comuni);
  • Merito nello studio: la regolarità del corso di studi e il possesso di un certo numero di crediti formativi rappresentano frequenti requisiti per la concessione delle borse
  • Ricchezza: si tiene generalmente in considerazione il valore dell’Isee del nucleo familiare di appartenenza, che considera non solamente il reddito, ma anche il patrimonio della famiglia.

Ad ogni modo, ricordiamo ancora una volta, come non sia possibile generalizzare troppo. Per questo motivo è molto importante scaricare e leggere attentamente il bando che ne regolamenta l’assegnazione e anche il mantenimento.

In generale, per quest’ultimo è sufficiente confermare il possesso dei requisiti che ne hanno decretato l’erogazione.

Pertanto, bisognerà rispettare i requisiti Isee previsti e, inoltre, ottenere un numero minimo di crediti formativi, superiore a quello stabilito nel bando della borsa di studio.

Quali sono gli importi delle borse di studio

Ma quali sono gli importi delle borse di studio?

Di solito i sussidi sono a copertura integrale o parziale delle tasse universitarie, e altrettanto spesso conferiscono un accesso agevolato al servizio ristorativo.

È pertanto difficile indicare degli importi precisi ma, in linea di massima, nella maggior parte dei casi, il limite massimo è di 6.000 euro annui.

Conclusioni

Come abbiamo avuto modo di vedere, le borse di studio rappresentano un utile strumento per potersi garantire l’accesso a un percorso di studio da fuori sede più agevolato e sostenibile. Considerato che per ottenere una borsa di studio è essenziale rispettare i termini previsti dal regolamento, consigliamo a tutti di agire in anticipo, informandosi in segreteria diversi mesi prima dell’avvio dell’anno accademico per poter così pianificare più efficacemente la relativa richiesta.

ESG e Student Housing: unire le forze per un futuro migliore

ESG è l’acronimo per "Environmental, Social, and Governance" (Ambientale, Sociale e di Governance), si tratta di un...

Ministero dell’Università e della Ricerca: le sei priorità per il 2023

Il Ministero dell'Università e della Ricerca ha recentemente pubblicato le sei priorità per il 2023. Queste priorità...

Carovita Milano: come sopravvivono gli studenti universitari

Il carovita a Milano, come in tutto il resto del Paese, sta creando non poche difficoltà finanziarie a molte persone,...

5 abitudini per rendere la tua vita più eco-friendly

Vivere uno stile di vita ecosostenibile è fondamentale per la salute del nostro pianeta e il benessere delle...

Unimi pone l’attenzione sulla salute mentale degli studenti

La salute mentale dei giovani universitari è stato uno dei temi principali affrontati durante il 2022 dall'Università...

5 corsi gratuiti online per migliorare il proprio sviluppo professionale

Migliorare il proprio sviluppo professionale è uno degli obiettivi di tutti i lavoratori ma anche degli studenti che...

Contattaci

+39 02 45377590

  • GG slash MM slash AAAA
    Inserendo i tuoi dati e inviando la tua richiesta accetti l'informativa sulla privacy relativa al nostro sito web

Frequently Asked Questions

Reservation

Can I visit the Campus?

Yes, you can call the reception or send an email to info@in-domus.it to make an appointment.

Type of contract?

Standard contracts are for 12 or 6 months. Stays of a different duration can be arranged according to our availability. 

Is filling the form enough to complete my reservation?

No, filling the form is just a way of checking if the type of accommodation that you prefer is available.

In short time you will receive the contract and instructions on how to complete the reservation.

Only by signing the contract and making the first payment the reservation will be binding for you, it will be binding for In-Domus once it has confirmed the acceptance of the reservation in writing.

Check-in

What should I bring with me?

A valid ID card or passport.

Where should I go when I arrive?

You will have to check-in at the Reception. (usually between 3:00 PM and 10:00 PM, a different time of arrival can be scheduled if needed)

Check-out?

Within 10:00 AM of the last day of contract.

Payment

When should I pay?

At the time of booking you should pay the cautionary deposit and the first installment of the fee as indicated in the Assignment Request Form. The payments of the other installments of the fees should be made within the dates indicated in the Assignment Request Form.

When can I have back the cautionary deposit?

The cautionary deposit, net of any amount due to In-Domus, will be returned to the Assignee within 30 days from the check-out date, through bank transfer only.

Cancellation

How does early termination of the contract work?

In case of early termination, you will have to communicate to In-Domus. The communication of your new check-out date must be sent to In-Domus, by email at info@in-domus.it. You should give In-Domus a 30-days notice for the termination and you should pay, in addition to what already stipulated in the contract for the notice period, a penalty fee of two additional months, subject to the limit of what is overall due for the entire duration of the Contract.

What is included?

What is included in the price?

The “all inclusive” fee includes a bed in a fully furnished room or apartment, all utilities and weekly cleanings and change of bed linens and towels.
Free access to the common areas to study, cook and relax, a well-equipped gym, last generation Wi-Fi and coin operated laundry.

Is Wi-Fi included?

Yes, last generation Wi-Fi connection in the whole building is included.

Is TV included?

Yes, there are TVs in the lounge rooms.

TV is included in the rooms in Milano Olympia, where it is possible to watch free-to-air television.

Is the kitchen kit included?

Only in apartments (solutions with kitchen) the kit is included, the guests who live in the rooms can keep their kitchenware in the personal lockers found in the common kitchens.

Is the refrigerator included in my room?

Yes, every room has one: other refrigerators and freezers can be found in the common kitchens.

Are bed linen and bathroom towels included?

Yes, both are changed once a week. You can request for additional changes by paying an extra fee.

Is the gym included?

Yes, and it is open 24/7.

Is the music room included?

Yes, you can book the music room for free.

Is the use of the common kitchens included?

Yes, the use of the common kitchens and refreshment rooms is included.

Is the use of the study rooms included?

Yes, it is included.

Is the laundry service included?

Yes, with coin operated washing machines and dryers.

Guests

Can I have guests for the night?

Upon request to the email info@in-domus.it and based on availability and the rate in force on the specific day.

Can I have guests at the Campus?

Every resident can have up to two guests per day, they must register at the reception and can stay from 8:00 AM to Midnight.

Can my parents reserve a room?

According to our availability, parents can stay at In-Domus at a special rate.

General

Can I stay at In-Domus if I’m not a student?

Yes, In-Domus reserves a limited number of rooms for non-students.

Can I make a reservation if I’m underage?

Yes, it is possible following authorization by the parent or legal guardian of the minor.

Can I bring animals with me?

No, it is not possible to keep animals at In-Domus.

Are food and drinks available at the Campus?

Yes, there are vending machines with snacks, drinks and hot beverages.

Can I sublet my room?

No, it is not possible

Can I choose my roommate?

We will take any preference under consideration, according to the availability. We will do our best to meet your requests.

Can I choose on what floor to live?

We will take any preference under consideration, according to the availability.
For certain types of accommodation, a specific floor or position can increase the monthly fee.

Can I throw a party?

Yes, if you respect the rules and the peace of the residence (at midnight any external guest should leave the Campus).
It is necessary to inform the reception in case a party has more than 30 guests. There will be a security guard whose hourly fee will be charged to the person responsible for the party.

Can I customize my room?

Yes, as long as you don’t make any permanent change to the walls and furniture. At check-out, the room must be restored to its initial state, otherwise there could be an extra charge.

Can I stay in my room during the Christmas/Easter holidays?

Yes, you can stay in your room for the whole duration of the contract.

What should I do if something doesn’t work in my room?

There is an email address for maintenance requests:
milanolympia@in-domus.it (In-Domus Milano Olympia)
milanomonneret@in-domus.it (In-Domus Milano Monneret)
milanointernazionale@in-domus.it (In-Domus Milano Internazionale)

Can I receive mail and parcels?

Yes, you can easily collect your mail at the reception.

Where can I smoke?

It is strictly forbidden to smoke in any of the In-Domus spaces. Violators will be subject to fine according to the Italian law and In-Domus rules (General Conditions).
Reiterated breach of this rule may result in the expulsion from the Campus.

What happens in case of damages?

Any damage caused by the guest should be repaid according to the price list found in the In-Domus General Conditions. In case of damages not present in our price list, the guest will be responsible for the repair costs, or, in case repair is not possible or not convenient, for the replacement of the damaged good.