News

Home » News » Milan » Gestione del tempo per studenti fuori sede

Gestione del tempo per studenti fuori sede

Dic 4, 2021 | Milano

Una corretta gestione del tempo può essere l’arma vincente per gli studenti fuori sede a Milano. Nonostante ciò, sono tantissimi gli universitari che ne sottovalutano l’importanza finendo con l’abbandonare qualsiasi ordine strategico nella gestione delle proprie giornate.

In questo approfondimento cercheremo di comprendere che cosa si intende per gestione del tempo per studenti fuori sede e che cosa si può fare per migliorarla!

Cosa è la gestione del tempo (time management)

La gestione del tempo (o time management) è un processo con cui si cerca di pianificare efficacemente il tempo impiegato per lo svolgimento di alcune attività, al fine di incrementare la produttività.

Molte sono le tecniche utilizzate, di seguito vaglieremo quelle che secondo noi sono più efficaci.

Quali sono i vantaggi

Al di là degli spunti più concreti e operativi su cui ci soffermeremo a breve, evidenti sono i vantaggi derivanti da un corretto time management: la giornata sarà sicuramente più produttiva e le diverse attività da svolgere saranno realizzate in modo più efficace ed efficiente.

Ti renderai anche conto di poter fare molte più cose rispetto a prima e con minore fatica!

Come migliorare la propria gestione del tempo quando si vive da soli

Introdotto quanto sopra, è utile cercare di comprendere come si possa migliorare la gestione del tempo quando si vive da soli e si è studenti fuori sede a Milano. Valutiamo insieme alcuni degli spunti più ricorrenti.

Avere un piano definito di cosa devi fare

Il punto di partenza è la predisposizione di un piano definito di cosa si deve fare (lo studio, la spesa, gli incontri ecc.). In questo modo riuscirai a comprendere le priorità e ad avere chiaro quali siano le attività che devi necessariamente svolgere e, di conseguenza, potrai capire concretamente come organizzarle.

Ti consigliamo altresì di annotare anche quelle, pur non indispensabili, che ti piacerebbe fare, come andare a fare sport, al cinema, al ristorante, ecc.

Creare obiettivi giornalieri e scriverli

Una volta che hai in mente quali sono i tuoi scopi e le tue priorità, cerca di creare degli obiettivi giornalieri che siano compatibili con il risultato finale. Scrivili nero su bianco, su un foglio di carta (anche elettronico). Questa piccola “formalizzazione” ti permetterà di avere sempre sotto controllo la meta da raggiungere.

 

Avere in mente cosa fare facilita il percorso

Se hai superato i due step precedenti, sei già a buon punto. Avere in mente cosa devi fare, infatti, facilita il percorso da seguire, creando una vera e propria mappa che potrai consultare, serenamente, in qualsiasi momento.

Evitare il multitasking

Uno dei grandi miti della produttività, è che si possa essere multitasking, svolgendo più attività contemporaneamente. Questa non è nient’altro che la tendenza a saltare in modo continuativo da un’attività all’altra. Non è certo il miglior modo per procedere.

“Power nap” per migliorare le prestazioni

Il power nap è uno strumento alla portata di mano di tutti gli studenti. Ma di cosa si tratta?

Semplicemente, consiste nella previsione di piccoli pisolini ristorativi, che possano rinvigorire le tue energie e prepararti agli sforzi successivi.

Definire le priorità (matrice di Eisenhower)

La matrice di Eisenhower è uno degli strumenti più noti al mondo in materia di gestione del tempo. Consiste nel valutare ogni attività secondo quattro criteri:

  • Importante e urgente: attività che devi eseguire al più presto e di persona
  • Importante e non urgente: attività che devi eseguire di persona ma che possono essere programmate in un secondo momento
  • Non importante e urgente: attività che puoi delegare, ove possibile
  • Non importante e non urgente: attività che potresti eliminare.

Dividere gli impegni improrogabili dalle cose da fare

Un buon metodo per gestire al meglio il tempo è quello di dividere gli impegni improrogabili delle cose da fare. Potresti in questo modo cercare di capire se due o più attività possano essere svolte a breve distanza, o in maniera integrata e sinergica.

Evitare di pianificare continuamente

La pianificazione è utile ma l’eccesso di pianificazione potrebbe farti cadere in un vortice di continue riprogrammazioni. Meglio invece investire più tempo per una pianificazione iniziale, da rivedere a cadenze periodiche (es. una volta ogni 15 giorni).

Fare delle pause durante le sessioni di studio

Prova a fare delle pause durante le sessioni di studio, anche ricorrendo al metodo Pomodoro. I break, se ben ponderati, riusciranno a rilanciare il tuo impegno e la tua energia nella conduzione di ogni attività.

Meglio far meno ma bene

In generale, la qualità è meglio della quantità. Dunque, meglio fare di meno, ma farlo bene e senza errori e inefficienze, piuttosto che mettere la parola “fine” a più task, per renderti poi conto di aver compiuto dei passi falsi.

Conclusioni

Speriamo che questi spunti ti siano stati utili per avere qualche elemento in più su cui creare una gestione del tempo pienamente efficace. Ricorda che ogni studente fuori sede è unico e che pertanto la tua strategia di time management potrebbe essere molto diversa da quella dei tuoi colleghi!

ESG e Student Housing: unire le forze per un futuro migliore

ESG è l’acronimo per "Environmental, Social, and Governance" (Ambientale, Sociale e di Governance), si tratta di un...

Ministero dell’Università e della Ricerca: le sei priorità per il 2023

Il Ministero dell'Università e della Ricerca ha recentemente pubblicato le sei priorità per il 2023. Queste priorità...

Carovita Milano: come sopravvivono gli studenti universitari

Il carovita a Milano, come in tutto il resto del Paese, sta creando non poche difficoltà finanziarie a molte persone,...

5 abitudini per rendere la tua vita più eco-friendly

Vivere uno stile di vita ecosostenibile è fondamentale per la salute del nostro pianeta e il benessere delle...

Unimi pone l’attenzione sulla salute mentale degli studenti

La salute mentale dei giovani universitari è stato uno dei temi principali affrontati durante il 2022 dall'Università...

5 corsi gratuiti online per migliorare il proprio sviluppo professionale

Migliorare il proprio sviluppo professionale è uno degli obiettivi di tutti i lavoratori ma anche degli studenti che...

Contattaci

+39 02 45377590

  • GG slash MM slash AAAA
    Inserendo i tuoi dati e inviando la tua richiesta accetti l'informativa sulla privacy relativa al nostro sito web

Frequently Asked Questions

Reservation

Can I visit the Campus?

Yes, you can call the reception or send an email to info@in-domus.it to make an appointment.

Type of contract?

Standard contracts are for 12 or 6 months. Stays of a different duration can be arranged according to our availability. 

Is filling the form enough to complete my reservation?

No, filling the form is just a way of checking if the type of accommodation that you prefer is available.

In short time you will receive the contract and instructions on how to complete the reservation.

Only by signing the contract and making the first payment the reservation will be binding for you, it will be binding for In-Domus once it has confirmed the acceptance of the reservation in writing.

Check-in

What should I bring with me?

A valid ID card or passport.

Where should I go when I arrive?

You will have to check-in at the Reception. (usually between 3:00 PM and 10:00 PM, a different time of arrival can be scheduled if needed)

Check-out?

Within 10:00 AM of the last day of contract.

Payment

When should I pay?

At the time of booking you should pay the cautionary deposit and the first installment of the fee as indicated in the Assignment Request Form. The payments of the other installments of the fees should be made within the dates indicated in the Assignment Request Form.

When can I have back the cautionary deposit?

The cautionary deposit, net of any amount due to In-Domus, will be returned to the Assignee within 30 days from the check-out date, through bank transfer only.

Cancellation

How does early termination of the contract work?

In case of early termination, you will have to communicate to In-Domus. The communication of your new check-out date must be sent to In-Domus, by email at info@in-domus.it. You should give In-Domus a 30-days notice for the termination and you should pay, in addition to what already stipulated in the contract for the notice period, a penalty fee of two additional months, subject to the limit of what is overall due for the entire duration of the Contract.

What is included?

What is included in the price?

The “all inclusive” fee includes a bed in a fully furnished room or apartment, all utilities and weekly cleanings and change of bed linens and towels.
Free access to the common areas to study, cook and relax, a well-equipped gym, last generation Wi-Fi and coin operated laundry.

Is Wi-Fi included?

Yes, last generation Wi-Fi connection in the whole building is included.

Is TV included?

Yes, there are TVs in the lounge rooms.

TV is included in the rooms in Milano Olympia, where it is possible to watch free-to-air television.

Is the kitchen kit included?

Only in apartments (solutions with kitchen) the kit is included, the guests who live in the rooms can keep their kitchenware in the personal lockers found in the common kitchens.

Is the refrigerator included in my room?

Yes, every room has one: other refrigerators and freezers can be found in the common kitchens.

Are bed linen and bathroom towels included?

Yes, both are changed once a week. You can request for additional changes by paying an extra fee.

Is the gym included?

Yes, and it is open 24/7.

Is the music room included?

Yes, you can book the music room for free.

Is the use of the common kitchens included?

Yes, the use of the common kitchens and refreshment rooms is included.

Is the use of the study rooms included?

Yes, it is included.

Is the laundry service included?

Yes, with coin operated washing machines and dryers.

Guests

Can I have guests for the night?

Upon request to the email info@in-domus.it and based on availability and the rate in force on the specific day.

Can I have guests at the Campus?

Every resident can have up to two guests per day, they must register at the reception and can stay from 8:00 AM to Midnight.

Can my parents reserve a room?

According to our availability, parents can stay at In-Domus at a special rate.

General

Can I stay at In-Domus if I’m not a student?

Yes, In-Domus reserves a limited number of rooms for non-students.

Can I make a reservation if I’m underage?

Yes, it is possible following authorization by the parent or legal guardian of the minor.

Can I bring animals with me?

No, it is not possible to keep animals at In-Domus.

Are food and drinks available at the Campus?

Yes, there are vending machines with snacks, drinks and hot beverages.

Can I sublet my room?

No, it is not possible

Can I choose my roommate?

We will take any preference under consideration, according to the availability. We will do our best to meet your requests.

Can I choose on what floor to live?

We will take any preference under consideration, according to the availability.
For certain types of accommodation, a specific floor or position can increase the monthly fee.

Can I throw a party?

Yes, if you respect the rules and the peace of the residence (at midnight any external guest should leave the Campus).
It is necessary to inform the reception in case a party has more than 30 guests. There will be a security guard whose hourly fee will be charged to the person responsible for the party.

Can I customize my room?

Yes, as long as you don’t make any permanent change to the walls and furniture. At check-out, the room must be restored to its initial state, otherwise there could be an extra charge.

Can I stay in my room during the Christmas/Easter holidays?

Yes, you can stay in your room for the whole duration of the contract.

What should I do if something doesn’t work in my room?

There is an email address for maintenance requests:
milanolympia@in-domus.it (In-Domus Milano Olympia)
milanomonneret@in-domus.it (In-Domus Milano Monneret)
milanointernazionale@in-domus.it (In-Domus Milano Internazionale)

Can I receive mail and parcels?

Yes, you can easily collect your mail at the reception.

Where can I smoke?

It is strictly forbidden to smoke in any of the In-Domus spaces. Violators will be subject to fine according to the Italian law and In-Domus rules (General Conditions).
Reiterated breach of this rule may result in the expulsion from the Campus.

What happens in case of damages?

Any damage caused by the guest should be repaid according to the price list found in the In-Domus General Conditions. In case of damages not present in our price list, the guest will be responsible for the repair costs, or, in case repair is not possible or not convenient, for the replacement of the damaged good.