News

Home » News » Milan » ISEE PER STUDENTI A MILANO

ISEE PER STUDENTI A MILANO

Dic 10, 2021 | Milano

L’Isee è un parametro che misura la situazione economica, un valore di riferimento molto importante per usufruire di alcune agevolazioni rispetto alla retta universitaria e a una serie di spese e oneri che lo studente affronta per avere accesso a servizi essenziali, come gli abbonamenti ATM Milano o gli affitti per studenti.

Ma cos’è l’ISEE? A chi si richiede? E quali sono le soglie per avere diritto alle agevolazioni?

Cerchiamo di riportare tutte le principali informazioni in questa breve guida di riferimento.

Cos’è l’ISEE

L’ISEE, o Indicatore della Situazione Economica Equivalente, è uno strumento che permette di accedere a prestazioni agevolate laddove la situazione economica di riferimento lo richieda. Si tratta di una sorta di biglietto da visita economico del proprio nucleo familiare: l’indicatore terrà conto delle condizioni dello studente e di tutta la famiglia di appartenenza, intendendo come tali quelli che vengono riportati nello stato di famiglia, poiché risiedenti in una stessa abitazione.

L’obiettivo dell’ISEE è dunque quello di misurare il livello economico complessivo di tutto il nucleo familiare, fornendo un peso specifico a proprietà immobiliari, rendite, redditi di lavoro, pensione, e così via.

A chi si richiede l’ISEE

Per ottenere l’ISEE è necessario compilare la DSU (Dichiarazione Sostitutiva Unica), un documento che riepiloga le informazioni di carattere anagrafico, reddituale e patrimoniale che sono necessarie per descrivere la situazione economica del nucleo familiare.

La DSU può dunque essere presentata all’INPS in via telematica, al proprio Comune o all’ente erogatore.

Se si preferisce, ci si può anche far aiutare da un CAF, un centro di assistenza fiscale.

Pagare meno tasse all’Università

Come abbiamo anticipato in apertura di questo breve approfondimento, una delle principali agevolazioni dell’Isee per studenti a Milano è rappresentato dalla possibilità di pagare meno tasse all’Università o, addirittura, poter godere di un’esenzione completa.

Attenzione, però: ogni Università può stabilire diverse soglie per l’ISEE e, soprattutto, può stabilire diversi benefici, andando, ad esempio, a disciplinare le differenti fasce di situazione economica equivalente e la relativa “scontistica” sulla retta.

Quali sono le soglie per l’ISEE

Proprio per i motivi di cui sopra non è possibile indicare quali siano le soglie per l’ISEE che possano comportare uno sconto o un’esenzione totale dal pagamento delle tasse in tutti gli Atenei italiani.

Per esempio, l’attuale regolamento dell’Università degli studi di Milano, La Statale, prevede che si possa ottenere un’esenzione dal contributo tasse se lo studente ha un ISEE Università inferiore a 22.000 euro. È inoltre previsto che, se nell’ultimo anno di iscrizione lo studente si laurea in corso, può ottenere un rimborso delle tasse anche se ha un ISEE superiore a 22.000 euro, ma non superiore a 40.000 euro.

Per l’Università di Milano – Bicocca, invece, la no tax area è di 23.000 euro.

Consigliamo dunque a tutti gli studenti interessati di consultare il regolamento del proprio istituto per l’anno accademico in corso.

Come si richiede l’ISEE per l’università

L’ISEE per l’Università è rilasciato dall’INPS con una specifica dicitura: Si applica alle prestazioni agevolate per il Diritto allo studio universitario. Si può dunque ottenere sia direttamente agli sportelli INPS (o sul sito online inps.it), che attraverso uno dei centri di assistenza fiscale abilitati.

Chi deve fare l’ISEE universitario

Questo è di norma richiesto a tutti gli studenti universitari, sebbene non obbligatorio. Considerato infatti che serve all’istituto per calcolare l’importo delle tasse da corrispondere, il rischio per lo studente che non presenta l’indicatore è quello di vedersi applicato lo scaglione più elevato e, dunque, pagare il massimo delle tasse universitarie.

Quando presentare l’ISEE per l’Università

I termini di presentazione sono stabiliti dal regolamento di ogni singolo istituto ma, di norma, coincidono con la fine del mese di ottobre, permettendo così all’Università di procedere con il calcolo delle tasse per quanto concerne la seconda rata e/o successive.

Allo studente ritardatario è comunque consentito di presentare una dichiarazione anche successivamente il termine previsto, e prima dell’emissione della seconda rata: saranno tuttavia applicate delle sanzioni anche particolarmente salate. Meglio segnare la data sul calendario!

Conclusioni

In questa guida abbiamo cercato di riepilogare quali sono i principali spunti di valutazione sull’ISEE in relazione all’università e perché è molto importante procurarsi questo documento il prima possibile, al fine di rispettare le scadenze previste in segreteria.

Considerato che ogni Ateneo può disciplinare diversamente tale tema, consigliamo a tutti gli studenti di leggere attentamente il regolamento del proprio istituto per saperne di più e, in caso di dubbi, contattare tempestivamente l’assistenza studenti.

ESG e Student Housing: unire le forze per un futuro migliore

ESG è l’acronimo per "Environmental, Social, and Governance" (Ambientale, Sociale e di Governance), si tratta di un...

Ministero dell’Università e della Ricerca: le sei priorità per il 2023

Il Ministero dell'Università e della Ricerca ha recentemente pubblicato le sei priorità per il 2023. Queste priorità...

Carovita Milano: come sopravvivono gli studenti universitari

Il carovita a Milano, come in tutto il resto del Paese, sta creando non poche difficoltà finanziarie a molte persone,...

5 abitudini per rendere la tua vita più eco-friendly

Vivere uno stile di vita ecosostenibile è fondamentale per la salute del nostro pianeta e il benessere delle...

Unimi pone l’attenzione sulla salute mentale degli studenti

La salute mentale dei giovani universitari è stato uno dei temi principali affrontati durante il 2022 dall'Università...

5 corsi gratuiti online per migliorare il proprio sviluppo professionale

Migliorare il proprio sviluppo professionale è uno degli obiettivi di tutti i lavoratori ma anche degli studenti che...

Contattaci

+39 02 45377590

  • GG slash MM slash AAAA
    Inserendo i tuoi dati e inviando la tua richiesta accetti l'informativa sulla privacy relativa al nostro sito web

Frequently Asked Questions

Reservation

Can I visit the Campus?

Yes, you can call the reception or send an email to info@in-domus.it to make an appointment.

Type of contract?

Standard contracts are for 12 or 6 months. Stays of a different duration can be arranged according to our availability. 

Is filling the form enough to complete my reservation?

No, filling the form is just a way of checking if the type of accommodation that you prefer is available.

In short time you will receive the contract and instructions on how to complete the reservation.

Only by signing the contract and making the first payment the reservation will be binding for you, it will be binding for In-Domus once it has confirmed the acceptance of the reservation in writing.

Check-in

What should I bring with me?

A valid ID card or passport.

Where should I go when I arrive?

You will have to check-in at the Reception. (usually between 3:00 PM and 10:00 PM, a different time of arrival can be scheduled if needed)

Check-out?

Within 10:00 AM of the last day of contract.

Payment

When should I pay?

At the time of booking you should pay the cautionary deposit and the first installment of the fee as indicated in the Assignment Request Form. The payments of the other installments of the fees should be made within the dates indicated in the Assignment Request Form.

When can I have back the cautionary deposit?

The cautionary deposit, net of any amount due to In-Domus, will be returned to the Assignee within 30 days from the check-out date, through bank transfer only.

Cancellation

How does early termination of the contract work?

In case of early termination, you will have to communicate to In-Domus. The communication of your new check-out date must be sent to In-Domus, by email at info@in-domus.it. You should give In-Domus a 30-days notice for the termination and you should pay, in addition to what already stipulated in the contract for the notice period, a penalty fee of two additional months, subject to the limit of what is overall due for the entire duration of the Contract.

What is included?

What is included in the price?

The “all inclusive” fee includes a bed in a fully furnished room or apartment, all utilities and weekly cleanings and change of bed linens and towels.
Free access to the common areas to study, cook and relax, a well-equipped gym, last generation Wi-Fi and coin operated laundry.

Is Wi-Fi included?

Yes, last generation Wi-Fi connection in the whole building is included.

Is TV included?

Yes, there are TVs in the lounge rooms.

TV is included in the rooms in Milano Olympia, where it is possible to watch free-to-air television.

Is the kitchen kit included?

Only in apartments (solutions with kitchen) the kit is included, the guests who live in the rooms can keep their kitchenware in the personal lockers found in the common kitchens.

Is the refrigerator included in my room?

Yes, every room has one: other refrigerators and freezers can be found in the common kitchens.

Are bed linen and bathroom towels included?

Yes, both are changed once a week. You can request for additional changes by paying an extra fee.

Is the gym included?

Yes, and it is open 24/7.

Is the music room included?

Yes, you can book the music room for free.

Is the use of the common kitchens included?

Yes, the use of the common kitchens and refreshment rooms is included.

Is the use of the study rooms included?

Yes, it is included.

Is the laundry service included?

Yes, with coin operated washing machines and dryers.

Guests

Can I have guests for the night?

Upon request to the email info@in-domus.it and based on availability and the rate in force on the specific day.

Can I have guests at the Campus?

Every resident can have up to two guests per day, they must register at the reception and can stay from 8:00 AM to Midnight.

Can my parents reserve a room?

According to our availability, parents can stay at In-Domus at a special rate.

General

Can I stay at In-Domus if I’m not a student?

Yes, In-Domus reserves a limited number of rooms for non-students.

Can I make a reservation if I’m underage?

Yes, it is possible following authorization by the parent or legal guardian of the minor.

Can I bring animals with me?

No, it is not possible to keep animals at In-Domus.

Are food and drinks available at the Campus?

Yes, there are vending machines with snacks, drinks and hot beverages.

Can I sublet my room?

No, it is not possible

Can I choose my roommate?

We will take any preference under consideration, according to the availability. We will do our best to meet your requests.

Can I choose on what floor to live?

We will take any preference under consideration, according to the availability.
For certain types of accommodation, a specific floor or position can increase the monthly fee.

Can I throw a party?

Yes, if you respect the rules and the peace of the residence (at midnight any external guest should leave the Campus).
It is necessary to inform the reception in case a party has more than 30 guests. There will be a security guard whose hourly fee will be charged to the person responsible for the party.

Can I customize my room?

Yes, as long as you don’t make any permanent change to the walls and furniture. At check-out, the room must be restored to its initial state, otherwise there could be an extra charge.

Can I stay in my room during the Christmas/Easter holidays?

Yes, you can stay in your room for the whole duration of the contract.

What should I do if something doesn’t work in my room?

There is an email address for maintenance requests:
milanolympia@in-domus.it (In-Domus Milano Olympia)
milanomonneret@in-domus.it (In-Domus Milano Monneret)
milanointernazionale@in-domus.it (In-Domus Milano Internazionale)

Can I receive mail and parcels?

Yes, you can easily collect your mail at the reception.

Where can I smoke?

It is strictly forbidden to smoke in any of the In-Domus spaces. Violators will be subject to fine according to the Italian law and In-Domus rules (General Conditions).
Reiterated breach of this rule may result in the expulsion from the Campus.

What happens in case of damages?

Any damage caused by the guest should be repaid according to the price list found in the In-Domus General Conditions. In case of damages not present in our price list, the guest will be responsible for the repair costs, or, in case repair is not possible or not convenient, for the replacement of the damaged good.