News

Home » News » Milan » TECNICHE DI STUDIO PER STUDENTI FUORI SEDE A MILANO

TECNICHE DI STUDIO PER STUDENTI FUORI SEDE A MILANO

Nov 25, 2021 | Milano

Quando si indossano i panni dello studente fuori sede a Milano può essere molto difficile organizzare con consapevolezza un piano di studio. D’altronde, il tempo a disposizione è sempre meno e le cose da fare sempre di più.

Trovare la propria tecnica di studio preferita aiuterà sicuramente ad approcciare al meglio ogni problema e a migliorare, di conseguenza, le proprie prestazioni all’Università.

Quali tecniche di studio per preparare l’esame

Di seguito abbiamo voluto riassumere alcune delle tecniche di studio più convenienti e più consigliate per gli studenti fuori sede a Milano. Ti invitiamo ad approfondirle e testarle: potrebbero aiutarti a non finire fuori corso e a prendere una decisione più consapevole  sull’accettare o meno i voti all’Università!

Tecnica del pomodoro

La tecnica del pomodoro è certamente una delle più conosciute e apprezzate dagli studenti fuori sede.

Si tratta di scegliere quali compiti svolgere durante la giornata, e suddividere lo studio in intervalli da 25 minuti, nei quali non dovrai cedere ad alcuna distrazione. Quando il timer segna la fine di questo intervallo, fai una pausa di 5 minuti e poi ricomincia a studiare per altri 25 minuti. Ogni 4 cicli prenditi una pausa di almeno 15 minuti.

Studiare con la musica

Alcune note ricerche hanno dimostrato che studiare con la musica può migliorare sia l’attenzione che la memoria. Altri studi ritengono invece che possa distrarre. Qual è la verità? Probabilmente non c’è una verità assoluta, dunque non ti rimane che provare a studiare con diverse musiche in sottofondo per scoprire se veramente questa tecnica fa per te.

Imparare a Memoria

Imparare a memoria può essere utile per migliorare la propria formazione?

Anche se oramai il mantra dei formatori è quello di “comprendere il testo”, piuttosto che “impararlo a memoria”, in realtà le due cose non si escludono affatto. Anzi, un testo che si è compreso non necessariamente è stato memorizzato. Potrebbe essere utile, ai fini di una buona performance, imparare a memoria alcuni concetti (non tutto il testo, però!).

Rivedere le lezioni

Prendere appunti durante le lezioni è sicuramente il primo passo per accelerare il proprio metodo di studio, considerato che si contribuirà a fissare i concetti nella propria mente proprio man mano che vengono spiegati. Rivederli nella stessa giornata, a distanza di qualche ora, ti aiuterà ad avere un primo quadro ampio di quanto appreso, semplificando lo studio successivo che andrai a fare dell’argomento.

Active Recall

Anche il ripasso attivo con domande è certamente una delle tecniche più gettonate dagli studenti fuori sede, che ne apprezzano efficacia e semplicità. Prova a organizzarla da solo o in gruppo, sarà un approccio allo studio molto dinamico e perché no, anche divertente.

Registrare le lezioni per poi riascoltarle

Registrare le lezioni e ascoltarle in un secondo momento non è una tecnica utile solamente a chi non è stato presente alla spiegazione del docente, ma anche a coloro che, pur avendo seguito dal vivo la lezione, desiderano comunque poter rafforzare la comprensione dei concetti qui condivisi.

Studiare con i video online

Tra i metodi di formazione più efficaci in periodo di distanziamento sociale, i video online rappresentano una risorsa di studio prediletta da moltissimi studenti. Anche ora che le lezioni sono tornate in un’ottica quasi tradizionale, la formazione sul web non ha certo perso la sua funzionalità.

Creare mappe concettuali

La creazione di mappe concettuali è indubbiamente uno degli approcci allo studio più valido e più versatile, soprattutto per quelle materie e quegli argomenti in cui ricorrenti sono i collegamenti tra diverse parti o con altri esami.

Insegnare per imparare

Uno dei metodi più efficaci per apprendere è quello di insegnare a una persona che non ne sa niente quel che si è imparato. In questo modo si allena il proprio cervello a comprendere al meglio i concetti per poi rielaborarli in maniera diretta e semplificata.

Spaced Repetition

La Spaced Repetition, o ripetizione dilazionata, è una particolare tecnica di apprendimento che favorisce la memorizzazione a lungo termine di un’informazione attraverso la ripetizione di questa per poche volte su tempi lunghi, invece che di molte volte su tempi brevi. Anche molti algoritmi la sfruttano: val la pena di provarla al prossimo esame!

Conclusioni

Insomma, come abbiamo visto, non esiste un’unica tecnica di studio consigliabile, ma tante strade che ti suggeriamo di testare. In questo modo potrai trovare quella che fa per te, massimizzando l’efficacia e i tempi del tuo studio!

ESG e Student Housing: unire le forze per un futuro migliore

ESG è l’acronimo per "Environmental, Social, and Governance" (Ambientale, Sociale e di Governance), si tratta di un...

Ministero dell’Università e della Ricerca: le sei priorità per il 2023

Il Ministero dell'Università e della Ricerca ha recentemente pubblicato le sei priorità per il 2023. Queste priorità...

Carovita Milano: come sopravvivono gli studenti universitari

Il carovita a Milano, come in tutto il resto del Paese, sta creando non poche difficoltà finanziarie a molte persone,...

5 abitudini per rendere la tua vita più eco-friendly

Vivere uno stile di vita ecosostenibile è fondamentale per la salute del nostro pianeta e il benessere delle...

Unimi pone l’attenzione sulla salute mentale degli studenti

La salute mentale dei giovani universitari è stato uno dei temi principali affrontati durante il 2022 dall'Università...

5 corsi gratuiti online per migliorare il proprio sviluppo professionale

Migliorare il proprio sviluppo professionale è uno degli obiettivi di tutti i lavoratori ma anche degli studenti che...

Contattaci

+39 02 45377590

  • GG slash MM slash AAAA
    Inserendo i tuoi dati e inviando la tua richiesta accetti l'informativa sulla privacy relativa al nostro sito web

Frequently Asked Questions

Reservation

Can I visit the Campus?

Yes, you can call the reception or send an email to info@in-domus.it to make an appointment.

Type of contract?

Standard contracts are for 12 or 6 months. Stays of a different duration can be arranged according to our availability. 

Is filling the form enough to complete my reservation?

No, filling the form is just a way of checking if the type of accommodation that you prefer is available.

In short time you will receive the contract and instructions on how to complete the reservation.

Only by signing the contract and making the first payment the reservation will be binding for you, it will be binding for In-Domus once it has confirmed the acceptance of the reservation in writing.

Check-in

What should I bring with me?

A valid ID card or passport.

Where should I go when I arrive?

You will have to check-in at the Reception. (usually between 3:00 PM and 10:00 PM, a different time of arrival can be scheduled if needed)

Check-out?

Within 10:00 AM of the last day of contract.

Payment

When should I pay?

At the time of booking you should pay the cautionary deposit and the first installment of the fee as indicated in the Assignment Request Form. The payments of the other installments of the fees should be made within the dates indicated in the Assignment Request Form.

When can I have back the cautionary deposit?

The cautionary deposit, net of any amount due to In-Domus, will be returned to the Assignee within 30 days from the check-out date, through bank transfer only.

Cancellation

How does early termination of the contract work?

In case of early termination, you will have to communicate to In-Domus. The communication of your new check-out date must be sent to In-Domus, by email at info@in-domus.it. You should give In-Domus a 30-days notice for the termination and you should pay, in addition to what already stipulated in the contract for the notice period, a penalty fee of two additional months, subject to the limit of what is overall due for the entire duration of the Contract.

What is included?

What is included in the price?

The “all inclusive” fee includes a bed in a fully furnished room or apartment, all utilities and weekly cleanings and change of bed linens and towels.
Free access to the common areas to study, cook and relax, a well-equipped gym, last generation Wi-Fi and coin operated laundry.

Is Wi-Fi included?

Yes, last generation Wi-Fi connection in the whole building is included.

Is TV included?

Yes, there are TVs in the lounge rooms.

TV is included in the rooms in Milano Olympia, where it is possible to watch free-to-air television.

Is the kitchen kit included?

Only in apartments (solutions with kitchen) the kit is included, the guests who live in the rooms can keep their kitchenware in the personal lockers found in the common kitchens.

Is the refrigerator included in my room?

Yes, every room has one: other refrigerators and freezers can be found in the common kitchens.

Are bed linen and bathroom towels included?

Yes, both are changed once a week. You can request for additional changes by paying an extra fee.

Is the gym included?

Yes, and it is open 24/7.

Is the music room included?

Yes, you can book the music room for free.

Is the use of the common kitchens included?

Yes, the use of the common kitchens and refreshment rooms is included.

Is the use of the study rooms included?

Yes, it is included.

Is the laundry service included?

Yes, with coin operated washing machines and dryers.

Guests

Can I have guests for the night?

Upon request to the email info@in-domus.it and based on availability and the rate in force on the specific day.

Can I have guests at the Campus?

Every resident can have up to two guests per day, they must register at the reception and can stay from 8:00 AM to Midnight.

Can my parents reserve a room?

According to our availability, parents can stay at In-Domus at a special rate.

General

Can I stay at In-Domus if I’m not a student?

Yes, In-Domus reserves a limited number of rooms for non-students.

Can I make a reservation if I’m underage?

Yes, it is possible following authorization by the parent or legal guardian of the minor.

Can I bring animals with me?

No, it is not possible to keep animals at In-Domus.

Are food and drinks available at the Campus?

Yes, there are vending machines with snacks, drinks and hot beverages.

Can I sublet my room?

No, it is not possible

Can I choose my roommate?

We will take any preference under consideration, according to the availability. We will do our best to meet your requests.

Can I choose on what floor to live?

We will take any preference under consideration, according to the availability.
For certain types of accommodation, a specific floor or position can increase the monthly fee.

Can I throw a party?

Yes, if you respect the rules and the peace of the residence (at midnight any external guest should leave the Campus).
It is necessary to inform the reception in case a party has more than 30 guests. There will be a security guard whose hourly fee will be charged to the person responsible for the party.

Can I customize my room?

Yes, as long as you don’t make any permanent change to the walls and furniture. At check-out, the room must be restored to its initial state, otherwise there could be an extra charge.

Can I stay in my room during the Christmas/Easter holidays?

Yes, you can stay in your room for the whole duration of the contract.

What should I do if something doesn’t work in my room?

There is an email address for maintenance requests:
milanolympia@in-domus.it (In-Domus Milano Olympia)
milanomonneret@in-domus.it (In-Domus Milano Monneret)
milanointernazionale@in-domus.it (In-Domus Milano Internazionale)

Can I receive mail and parcels?

Yes, you can easily collect your mail at the reception.

Where can I smoke?

It is strictly forbidden to smoke in any of the In-Domus spaces. Violators will be subject to fine according to the Italian law and In-Domus rules (General Conditions).
Reiterated breach of this rule may result in the expulsion from the Campus.

What happens in case of damages?

Any damage caused by the guest should be repaid according to the price list found in the In-Domus General Conditions. In case of damages not present in our price list, the guest will be responsible for the repair costs, or, in case repair is not possible or not convenient, for the replacement of the damaged good.