News

Home » News » Studio » Cambiare ateneo: come funziona e quando conviene farlo

Cambiare ateneo: come funziona e quando conviene farlo

Dic 2, 2022 | Studio

La scelta dell’università non sempre è fatta con la giusta attenzione. Può capitare di scegliere l’ateneo più vicino e comodo da raggiungere, quello che più ci ispira in quel momento o del quale ci hanno parlato meglio. Spesso però, quando l’anno accademico è già iniziato, ci si rende conto che l’offerta formativa di un’altra università risulta più in linea con i nostri obiettivi e ambizioni. E’ quindi possibile cambiare ateneo? Assolutamente sì!

Se quindi stai pensando di trasferirti in un’altra università, questo è l’articolo che fa per te. Oggi ti spieghiamo come funziona il processo di trasferimento in un altro ateneo e quando conviene effettivamente farlo.

Tempistiche e costi di trasferimento

La prima cosa che devi sapere è che non è possibile cambiare durante l’anno in corso. Il trasferimento infatti può essere effettuato tra agosto e settembre, che corrisponde al periodo delle nuove iscrizioni. In casi eccezionali può essere effettuato anche oltre questo lasso di tempo, pagando una piccola mora. Ciò che devi avere ben chiaro è che il trasferimento è una procedura che varia sempre in base al regolamento del singolo ateneo

Per questo ti consigliamo di consultare sia il regolamento dell’ateneo che stai lasciando che quello presso cui vuoi fare domanda. In questo modo potrai capire quanto tempo hai per procedere con il trasferimento, quali pratiche vanno consegnate, quali sono i costi e quali esami ti saranno riconosciuti. 

Altro fattore da considerare è che il trasferimento ha un costo, che si chiama tassa di congedo, la quale va pagata all’ateneo che stai lasciando. Il prezzo può variare anche se solitamente si aggira intorno ai 300€.

Cambiare ateneo: stesso corso o facoltà diversa

Se stai valutando di cambiare università mantenendo però lo stesso corso di laurea, dovrai fare attenzione! Non sempre tutti gli esami vengono riconosciuti: questi potrebbero avere un altro nome o addirittura avere crediti formativi differenti.

Nel caso in cui volessi iscriverti a un corso di laurea a numero chiuso, non dovresti avere problemi con l’iscrizione (a patto che non siano terminati i posti disponibili). Ovviamente, se previsto, dovrai superare un test d’ingresso e successivamente, per effettuare l’iscrizione, dovrai attendere il nullaosta dell’università presso cui vuoi effettuare il trasferimento.

Se invece il tuo intento è quello di cambiare facoltà, ti consigliamo comunque di controllare se ci sono esami in comune che puoi farti convalidare. Capita spesso che facoltà molto diverse tra loro abbiano comunque degli esami in comune che possono essere facilmente recuperati dallo studente che sta effettuando il trasferimento, senza così rischiare di perdere tutti i CFU acquisiti nell’università precedente.

Convalidare gli esami

Come appena detto, il riconoscimento degli esami sostenuti può essere parziale o totale, a seconda del numero di CFU che l’esame superato ha rispetto a quello equivalente del nuovo piano di studi. 

Per convalidare gli esami dovrai presentare la documentazione ufficiale che attesta il superamento dell’esame con tutti i dettagli (data, voto, settore e crediti). 

Dopodiché, per essere idonei, la commissione dovrà valutare se i due esami coincidono. Se non vi è una perfetta corrispondenza, quest’ultima può anche decidere di concedere solo una parte dei crediti (crediti parziali) o di compensare alcuni di questi, in caso di eccesso, su altre materie. 

Infine, per quanto riguarda gli esami linguistici e informatici, è possibile convalidarli anche attraverso altre certificazioni.

Conclusione

Cambiare ateneo all’apparenza può sembrare un processo complicato. In realtà, come hai appena visto, basta seguire passo dopo passo il regolamento di entrambe le università ed effettuare tutto il procedimento con cautela. 

Ricorda sempre di fare attenzione e controllare che gli esami coincidano per far sì che tu possa mantenere più crediti formativi possibili. Nel caso in cui questo non sia possibile, ma sei comunque intenzionato a cambiare, non preoccuparti; ciò che conta è che tu sia determinato nella tua scelta e pronto a ricominciare un nuovo percorso formativo.

Come diventare ricercatore universitario

Se studiare e fare ricerca ti appassiona e hai il desiderio di diventare ricercatore universitario, ci sono alcune...

Le migliori Università di Milano per diventare CEO

Se hai l'ambizione di diventare CEO, allora scegliere la giusta università per il tuo percorso di studi è...

In attesa di conoscere le modalità di accesso ai rimanenti 660 milioni di euro previsti dal PNRR per lo Student Housing.

Dei 960 milioni di euro stanziati dal PNRR per lo Student Housing, e quindi per finanziare la realizzazione di nuovi...

Le città migliori per iniziare a lavorare

Stai per terminare l’università e probabilmente starai già pensando a come fare i primi passi nel mondo del lavoro.Ma...

Le 5 lauree più originali in Italia

Quali sono le lauree più originali che le università italiane offrono? Oltre ai percorsi di studi più comuni, alcuni...

ChatGPT e AI: come utilizzare l’intelligenza artificiale per studiare

Con l'avvento dell'intelligenza artificiale e dei modelli di linguaggio di grande scala come ChatGPT, l'apprendimento...

Contattaci

+39 02 45377590

  • GG slash MM slash AAAA
    Inserendo i tuoi dati e inviando la tua richiesta accetti l'informativa sulla privacy relativa al nostro sito web

Frequently Asked Questions

Reservation

Can I visit the Campus?

Yes, you can call the reception or send an email to info@in-domus.it to make an appointment.

Type of contract?

Standard contracts are for 12 or 6 months. Stays of a different duration can be arranged according to our availability. 

Is filling the form enough to complete my reservation?

No, filling the form is just a way of checking if the type of accommodation that you prefer is available.

In short time you will receive the contract and instructions on how to complete the reservation.

Only by signing the contract and making the first payment the reservation will be binding for you, it will be binding for In-Domus once it has confirmed the acceptance of the reservation in writing.

Check-in

What should I bring with me?

A valid ID card or passport.

Where should I go when I arrive?

You will have to check-in at the Reception. (usually between 3:00 PM and 10:00 PM, a different time of arrival can be scheduled if needed)

Check-out?

Within 10:00 AM of the last day of contract.

Payment

When should I pay?

At the time of booking you should pay the cautionary deposit and the first installment of the fee as indicated in the Assignment Request Form. The payments of the other installments of the fees should be made within the dates indicated in the Assignment Request Form.

When can I have back the cautionary deposit?

The cautionary deposit, net of any amount due to In-Domus, will be returned to the Assignee within 30 days from the check-out date, through bank transfer only.

Cancellation

How does early termination of the contract work?

In case of early termination, you will have to communicate to In-Domus. The communication of your new check-out date must be sent to In-Domus, by email at info@in-domus.it. You should give In-Domus a 30-days notice for the termination and you should pay, in addition to what already stipulated in the contract for the notice period, a penalty fee of two additional months, subject to the limit of what is overall due for the entire duration of the Contract.

What is included?

What is included in the price?

The “all inclusive” fee includes a bed in a fully furnished room or apartment, all utilities and weekly cleanings and change of bed linens and towels.
Free access to the common areas to study, cook and relax, a well-equipped gym, last generation Wi-Fi and coin operated laundry.

Is Wi-Fi included?

Yes, last generation Wi-Fi connection in the whole building is included.

Is TV included?

Yes, there are TVs in the lounge rooms.

TV is included in the rooms in Milano Olympia, where it is possible to watch free-to-air television.

Is the kitchen kit included?

Only in apartments (solutions with kitchen) the kit is included, the guests who live in the rooms can keep their kitchenware in the personal lockers found in the common kitchens.

Is the refrigerator included in my room?

Yes, every room has one: other refrigerators and freezers can be found in the common kitchens.

Are bed linen and bathroom towels included?

Yes, both are changed once a week. You can request for additional changes by paying an extra fee.

Is the gym included?

Yes, and it is open 24/7.

Is the music room included?

Yes, you can book the music room for free.

Is the use of the common kitchens included?

Yes, the use of the common kitchens and refreshment rooms is included.

Is the use of the study rooms included?

Yes, it is included.

Is the laundry service included?

Yes, with coin operated washing machines and dryers.

Guests

Can I have guests for the night?

Upon request to the email info@in-domus.it and based on availability and the rate in force on the specific day.

Can I have guests at the Campus?

Every resident can have up to two guests per day, they must register at the reception and can stay from 8:00 AM to Midnight.

Can my parents reserve a room?

According to our availability, parents can stay at In-Domus at a special rate.

General

Can I stay at In-Domus if I’m not a student?

Yes, In-Domus reserves a limited number of rooms for non-students.

Can I make a reservation if I’m underage?

Yes, it is possible following authorization by the parent or legal guardian of the minor.

Can I bring animals with me?

No, it is not possible to keep animals at In-Domus.

Are food and drinks available at the Campus?

Yes, there are vending machines with snacks, drinks and hot beverages.

Can I sublet my room?

No, it is not possible

Can I choose my roommate?

We will take any preference under consideration, according to the availability. We will do our best to meet your requests.

Can I choose on what floor to live?

We will take any preference under consideration, according to the availability.
For certain types of accommodation, a specific floor or position can increase the monthly fee.

Can I throw a party?

Yes, if you respect the rules and the peace of the residence (at midnight any external guest should leave the Campus).
It is necessary to inform the reception in case a party has more than 30 guests. There will be a security guard whose hourly fee will be charged to the person responsible for the party.

Can I customize my room?

Yes, as long as you don’t make any permanent change to the walls and furniture. At check-out, the room must be restored to its initial state, otherwise there could be an extra charge.

Can I stay in my room during the Christmas/Easter holidays?

Yes, you can stay in your room for the whole duration of the contract.

What should I do if something doesn’t work in my room?

There is an email address for maintenance requests:
milanolympia@in-domus.it (In-Domus Milano Olympia)
milanomonneret@in-domus.it (In-Domus Milano Monneret)
milanointernazionale@in-domus.it (In-Domus Milano Internazionale)

Can I receive mail and parcels?

Yes, you can easily collect your mail at the reception.

Where can I smoke?

It is strictly forbidden to smoke in any of the In-Domus spaces. Violators will be subject to fine according to the Italian law and In-Domus rules (General Conditions).
Reiterated breach of this rule may result in the expulsion from the Campus.

What happens in case of damages?

Any damage caused by the guest should be repaid according to the price list found in the In-Domus General Conditions. In case of damages not present in our price list, the guest will be responsible for the repair costs, or, in case repair is not possible or not convenient, for the replacement of the damaged good.