News

Home » News » Milan » ABBONAMENTO ATM PER STUDENTI A MILANO

ABBONAMENTO ATM PER STUDENTI A MILANO

Ago 23, 2021 | Milano

Uno dei modi più semplici per spostarsi a Milano è quello di utilizzare i mezzi pubblici dell’ATM, l’Azienda Trasporti Milanesi.

Ma quanto costa spostarsi con i trasporti a Milano? Ci sono degli abbonamenti speciali per i giovani e per gli studenti?

Per rispondere a queste diffuse domande da parte degli studenti che giungono a Milano per la prima volta e che vogliono organizzare al meglio la propria mobilità nelle aree universitarie, abbiamo pensato di predisporre una piccola guida di pratica lettura. Andiamo con ordine.

Quanto costa spostarsi con i trasporti a Milano

Spostarsi con i trasporti a Milano è abbastanza conveniente. Il capoluogo lombardo dispone infatti di numerose alternative per chi desidera girare all’interno del perimetro urbano (e non solo) in condizioni di efficienza e di economicità.

Dagli autobus alla metropolitana, dai treni ai servizi di bike sharing, non faticherai certamente nel trovare quel che fa per te. E, molto probabilmente, non potrai fare a meno del servizio di abbonamento di ATM, con le sue decine di linee in grado di raggiungere ogni angolo della città.

Se invece preferisci non fare l’abbonamento puoi usufruire del classico biglietto ordinario, che ha un costo di 1,50 euro (acquistabile anche con carta di credito direttamente ai tornelli), una durata di 90 minuti dalla convalida e consente un unico accesso ai mezzi pubblici di ATM.

Quanto costa l’abbonamento ATM

L’abbonamento ATM consente di viaggiare tutte le volte che si vuole nell’arco temporale di validità che si è scelto, tra settimana, mese e anno. L’abbonamento viene caricato su una tessera elettronica della durata di quattro anni e dal costo di emissione di 10 euro.

Per quanto concerne il costo, occorre fare riferimento al Sistema Tariffario integrato dei mezzi pubblici – STIBM, entrato in vigore nel 2019, che ha suddiviso l’area metropolitana di Milano in diverse corone concentriche che partono dal centro cittadino di Milano, e si allargano introducendo nuove zone tariffarie.

Considerato che ogni abbonamento può abbracciare una diversa zona tariffaria, con differenti oneri, non possiamo che consigliare a tutti gli studenti interessati di dare uno sguardo al sito internet nuovosistematariffario.atm.it e, in fondo alla pagina, scegliere le zone di proprio interesse e visualizzare i relativi costi.

Per quanto riguarda ad esempio il costo del solo abbonamento urbano, la spesa mensile ammonta a 39 euro, mentre quella annuale è pari a 330 euro.

Abbonamento ATM per studenti e under 26

Il Comune di Milano ha deliberato alcune agevolazioni permanenti per gli abbonamenti validi in ambito urbano, con uno sconto per tutti i giovani fino al compimento del loro 27mo anno di età, senza limiti di reddito:

  • Abbonamento mensile 22 euro;
  • Abbonamento annuale 200 euro.

Le stesse agevolazioni sono inoltre riconosciute ai giovani di età tra i 27 e i 30 anni, a patto che abbiano un ISEE inferiore ai 28 mila euro.

Altro abbonamento agevolato è poi previsto per gli studenti serali, senza limiti di età: in questo caso è possibile sottoscrivere una tariffa scontata, mensile, a 11 euro. Intuibilmente, però, l’abbonamento ha alcune restrizioni orarie: può infatti essere utilizzato solo dal lunedì al venerdì dalle 17 alle 20.30 e dalle 21 fino a fine servizio, mentre il sabato dalle 13 alle 20. La domenica l’abbonamento serale non è valido.

Ricordiamo infine che se lo studente under 26 ha comunque intenzione di sottoscrivere un abbonamento per altre aree oltre a quella del centro urbano, può sempre usufruire di uno sconto del 25% sul costo mensile o annuale ordinario. Non è invece più disponibile la vecchia “tariffa studenti”.

Come richiedere la tessera ATM

La tessera ATM può essere richiesta:

  • online sul sito atm.it;
  • in uno degli ATM Point;
  • in una delle rivendite autorizzate che si trovano in metropolitana e in superficie.

Per poter effettuare la richiesta è necessario portare una foto formato tessera, un documento di identità valido e il codice fiscale. Si dovrà inoltre completare la Domanda di rilascio della tessera elettronica. Al momento della consegna del modulo viene rilasciata una ricevuta che attesta la presentazione della domanda.

Dove ritirare la tessera ATM

Il ritiro della tessera ATM può avvenire negli ATM Point, in cui il rilascio è – peraltro – immediato. È inoltre possibile ritirare la tessera nelle rivendite, circa 15-20 giorni dopo la richiesta, esibendo la ricevuta ottenuta al momento della presentazione del modulo.

Come ricaricare la tessera giovani ATM

La tessera viene consegnata ai richiedenti “vuota”, ovvero prima di qualsiasi saldo caricato in essa. Dunque, quel che dovrai fare per poterla utilizzare è acquistare un abbonamento online, negli ATM Point o nei distributori automatici che sono presenti in ogni stazione della metropolitana, o ancora nelle rivendite autorizzate o nei bancomat.

Cosa comprende l’abbonamento ATM Milano

L’abbonamento ATM Milano comprende la possibilità di viaggiare nelle aree prescelte per il periodo di tempo indicato (settimanale, mensile o annuale). Non è pertanto valido al di fuori delle tratte previste.

Speriamo che queste informazioni possano esserti state utili per migliorare la tua conoscenza su questa opzione di spostamento a Milano. Per maggiori informazioni su come puoi organizzare al meglio la tua permanenza da studente fuori sede a Milano ti consigliamo di contattarci: saremo lieti di presentarti le nostre migliori soluzioni presso i campus In-Domus!

ESG e Student Housing: unire le forze per un futuro migliore

ESG è l’acronimo per "Environmental, Social, and Governance" (Ambientale, Sociale e di Governance), si tratta di un...

Ministero dell’Università e della Ricerca: le sei priorità per il 2023

Il Ministero dell'Università e della Ricerca ha recentemente pubblicato le sei priorità per il 2023. Queste priorità...

Carovita Milano: come sopravvivono gli studenti universitari

Il carovita a Milano, come in tutto il resto del Paese, sta creando non poche difficoltà finanziarie a molte persone,...

5 abitudini per rendere la tua vita più eco-friendly

Vivere uno stile di vita ecosostenibile è fondamentale per la salute del nostro pianeta e il benessere delle...

Unimi pone l’attenzione sulla salute mentale degli studenti

La salute mentale dei giovani universitari è stato uno dei temi principali affrontati durante il 2022 dall'Università...

5 corsi gratuiti online per migliorare il proprio sviluppo professionale

Migliorare il proprio sviluppo professionale è uno degli obiettivi di tutti i lavoratori ma anche degli studenti che...

Contattaci

+39 02 45377590

  • GG slash MM slash AAAA
    Inserendo i tuoi dati e inviando la tua richiesta accetti l'informativa sulla privacy relativa al nostro sito web

Frequently Asked Questions

Reservation

Can I visit the Campus?

Yes, you can call the reception or send an email to info@in-domus.it to make an appointment.

Type of contract?

Standard contracts are for 12 or 6 months. Stays of a different duration can be arranged according to our availability. 

Is filling the form enough to complete my reservation?

No, filling the form is just a way of checking if the type of accommodation that you prefer is available.

In short time you will receive the contract and instructions on how to complete the reservation.

Only by signing the contract and making the first payment the reservation will be binding for you, it will be binding for In-Domus once it has confirmed the acceptance of the reservation in writing.

Check-in

What should I bring with me?

A valid ID card or passport.

Where should I go when I arrive?

You will have to check-in at the Reception. (usually between 3:00 PM and 10:00 PM, a different time of arrival can be scheduled if needed)

Check-out?

Within 10:00 AM of the last day of contract.

Payment

When should I pay?

At the time of booking you should pay the cautionary deposit and the first installment of the fee as indicated in the Assignment Request Form. The payments of the other installments of the fees should be made within the dates indicated in the Assignment Request Form.

When can I have back the cautionary deposit?

The cautionary deposit, net of any amount due to In-Domus, will be returned to the Assignee within 30 days from the check-out date, through bank transfer only.

Cancellation

How does early termination of the contract work?

In case of early termination, you will have to communicate to In-Domus. The communication of your new check-out date must be sent to In-Domus, by email at info@in-domus.it. You should give In-Domus a 30-days notice for the termination and you should pay, in addition to what already stipulated in the contract for the notice period, a penalty fee of two additional months, subject to the limit of what is overall due for the entire duration of the Contract.

What is included?

What is included in the price?

The “all inclusive” fee includes a bed in a fully furnished room or apartment, all utilities and weekly cleanings and change of bed linens and towels.
Free access to the common areas to study, cook and relax, a well-equipped gym, last generation Wi-Fi and coin operated laundry.

Is Wi-Fi included?

Yes, last generation Wi-Fi connection in the whole building is included.

Is TV included?

Yes, there are TVs in the lounge rooms.

TV is included in the rooms in Milano Olympia, where it is possible to watch free-to-air television.

Is the kitchen kit included?

Only in apartments (solutions with kitchen) the kit is included, the guests who live in the rooms can keep their kitchenware in the personal lockers found in the common kitchens.

Is the refrigerator included in my room?

Yes, every room has one: other refrigerators and freezers can be found in the common kitchens.

Are bed linen and bathroom towels included?

Yes, both are changed once a week. You can request for additional changes by paying an extra fee.

Is the gym included?

Yes, and it is open 24/7.

Is the music room included?

Yes, you can book the music room for free.

Is the use of the common kitchens included?

Yes, the use of the common kitchens and refreshment rooms is included.

Is the use of the study rooms included?

Yes, it is included.

Is the laundry service included?

Yes, with coin operated washing machines and dryers.

Guests

Can I have guests for the night?

Upon request to the email info@in-domus.it and based on availability and the rate in force on the specific day.

Can I have guests at the Campus?

Every resident can have up to two guests per day, they must register at the reception and can stay from 8:00 AM to Midnight.

Can my parents reserve a room?

According to our availability, parents can stay at In-Domus at a special rate.

General

Can I stay at In-Domus if I’m not a student?

Yes, In-Domus reserves a limited number of rooms for non-students.

Can I make a reservation if I’m underage?

Yes, it is possible following authorization by the parent or legal guardian of the minor.

Can I bring animals with me?

No, it is not possible to keep animals at In-Domus.

Are food and drinks available at the Campus?

Yes, there are vending machines with snacks, drinks and hot beverages.

Can I sublet my room?

No, it is not possible

Can I choose my roommate?

We will take any preference under consideration, according to the availability. We will do our best to meet your requests.

Can I choose on what floor to live?

We will take any preference under consideration, according to the availability.
For certain types of accommodation, a specific floor or position can increase the monthly fee.

Can I throw a party?

Yes, if you respect the rules and the peace of the residence (at midnight any external guest should leave the Campus).
It is necessary to inform the reception in case a party has more than 30 guests. There will be a security guard whose hourly fee will be charged to the person responsible for the party.

Can I customize my room?

Yes, as long as you don’t make any permanent change to the walls and furniture. At check-out, the room must be restored to its initial state, otherwise there could be an extra charge.

Can I stay in my room during the Christmas/Easter holidays?

Yes, you can stay in your room for the whole duration of the contract.

What should I do if something doesn’t work in my room?

There is an email address for maintenance requests:
milanolympia@in-domus.it (In-Domus Milano Olympia)
milanomonneret@in-domus.it (In-Domus Milano Monneret)
milanointernazionale@in-domus.it (In-Domus Milano Internazionale)

Can I receive mail and parcels?

Yes, you can easily collect your mail at the reception.

Where can I smoke?

It is strictly forbidden to smoke in any of the In-Domus spaces. Violators will be subject to fine according to the Italian law and In-Domus rules (General Conditions).
Reiterated breach of this rule may result in the expulsion from the Campus.

What happens in case of damages?

Any damage caused by the guest should be repaid according to the price list found in the In-Domus General Conditions. In case of damages not present in our price list, the guest will be responsible for the repair costs, or, in case repair is not possible or not convenient, for the replacement of the damaged good.