News

Home » News » Milan » LinkedIn per neolaureati: come utilizzarlo per farsi notare dai recruiter

LinkedIn per neolaureati: come utilizzarlo per farsi notare dai recruiter

Lug 29, 2022 | Milano

Eccoti qui, appena laureato e pronto ad affrontare il mondo del lavoro con determinazione ed entusiasmo. Spesso però tutto ciò non basta per trovare un impiego. Il mondo del lavoro, infatti, è oramai sempre più saturo, per cui oggigiorno è fondamentale distinguersi dalla massa. 

Sono tante le piattaforme online dove cercare lavoro, ma nella guida di oggi vogliamo concentrarci su LinkedIn, il social per eccellenza dei professionisti, usato per candidarsi alle offerte di lavoro, ma anche per fare networking e personal branding

Personal che? Non preoccuparti, ci arriveremo.

LinkedIn offre tantissime funzioni che permettono di costruire un profilo professionale completo ma, soprattutto, per fare in modo che sia tu ad attirare il lavoro e non il contrario.

Scopriamo insieme come utilizzare LinkedIn per farti notare dai recruiter.

Ottimizza il tuo profilo

Il primo step necessario per ottenere risultati nel breve termine, è quello di ottimizzare il tuo profilo LinkedIn. Mostra tutte le tue informazioni e posiziona in primo piano i tuoi contenuti in modo da essere visibile agli occhi delle aziende e recruiter.

Compila tutti i campi del tuo profilo:

– informazioni personali (biografia, email, ecc…);
– formazione scolastica e universitaria;
– le esperienze lavorative precedenti (nel caso ne avessi già avute);
– esperienze di volontariato o altro.

Inserisci tutte le soft e hard skill nella sezione “competenze” ed eventuali pubblicazioni e certificazioni ma, soprattutto, definisci fin da subito la tua posizione, cosa stai cercando o vorresti fare all’interno del sommario (il testo che appare al di sotto nel proprio nome). In questo modo i recruiter riusciranno a comprendere subito il settore in cui ti sei specializzato/a, di che tipologia di occupazione sei alla ricerca e quando e dove sei disponibile a lavorare.

Ricorda anche di ottimizzare il link del tuo profilo LinkedIn, inserendo nella parte finale della URL il tuo nome e cognome, così da aumentare ancora di più le possibilità di essere intercettato.

Molto utili sono anche le referenze. Chiedi a un tuo vecchio collega o datore di lavoro di scriverne una per te. Se non hai mai avuto esperienze di lavoro, non preoccuparti, puoi sempre chiederne una, che sottolinei i tuoi punti di forza e le tue soft skills, a un tuo ex compagno di studi o ad un insegnante.

Impara a fare personal branding

La maggior parte delle persone iscritte su LinkedIn crede che, una volta compilato il proprio profilo, il lavoro sia terminato e si è pronti a candidarsi alle offerte di lavoro e avere successo! Purtroppo non è così. 

Come ogni canale social, il profilo va nutrito con dei contenuti in linea con il proprio stile

In questo caso parliamo di personal branding, quell’attività che consiste nel costruire, attraverso una serie di contenuti, la tua marca personale. Fare personal branding significa comunicare sé stessi e le proprie capacità attraverso esperienze, riflessioni e casi studio.

Puoi raccontare un tuo aneddoto universitario, un fallimento o un’esperienza di lavoro che ti ha insegnato qualcosa di importante e permesso di crescere professionalmente. In questo modo riuscirai a comunicare, anche indirettamente, il tuo valore.

Il trucco, come in ogni altra piattaforma online, è la costanza. Organizza un tuo piano editoriale di contenuti mensili. Immagina come se il tuo profilo LinkedIn fosse un diario, all’interno del quale condividere i tuoi pensieri ed esperienze. 

Vedrai che con il tempo raccoglierai i tuoi frutti, attirando recruiter e professionisti sulla tua pagina.

Usa la piattaforma per fare networking

Dal momento che LinkedIn è un social network legato esclusivamente al lavoro, abbiamo la fortuna di poterci mettere in contatto diretto con le aziende, recruiter e altri professionisti.

In che modo? Puoi creare la tua rete di contatti preferita, selezionando il personale delle aziende per cui vorresti lavorare, ma soprattutto iscriverti ai gruppi e partecipare in modo attivo e costante alle discussioni, condividendo con le varie community i tuoi progetti, lavori e idee o commentando i post dei tuoi collegamenti. In questo modo riuscirai ad aumentare le possibilità di essere intercettato.

Questo processo è chiamato networking: la creazione e sviluppo di una rete di contatti e relazioni che si basa su un legame di reciprocità in cui si dà e si riceve. 

Fare networking e coltivare la tua rete di contatti, può aprirti a nuove collaborazioni e opportunità di lavoro.

Conclusioni

Siamo giunti al termine di questo articolo. Ora hai tutte le carte in regola per poter far spiccare il tuo profilo LinkedIn e battere la concorrenza in anticipo. 

Non aver paura di sbagliare o sembrare ridicolo/a. Non temere se non hai mai avuto esperienze di lavoro o se, quelle poche che hai avuto, non siano abbastanza inerenti alla tua formazione e ambizioni. 

Cogli tutto ciò che hai appreso dalle tue esperienze di vita e condividilo con la tua community. Dai spazio a te stesso/a e crea uno storytelling che ruoti intorno ai tuoi valori, skills ed esperienze.

Infine, non dimenticare di seguire la nostra pagina LinkedIn e rimanere sempre aggiornato sulle news dei campus In-Domus.

Live, Feel & Study In-Domus

ESG e Student Housing: unire le forze per un futuro migliore

ESG è l’acronimo per "Environmental, Social, and Governance" (Ambientale, Sociale e di Governance), si tratta di un...

Ministero dell’Università e della Ricerca: le sei priorità per il 2023

Il Ministero dell'Università e della Ricerca ha recentemente pubblicato le sei priorità per il 2023. Queste priorità...

Carovita Milano: come sopravvivono gli studenti universitari

Il carovita a Milano, come in tutto il resto del Paese, sta creando non poche difficoltà finanziarie a molte persone,...

5 abitudini per rendere la tua vita più eco-friendly

Vivere uno stile di vita ecosostenibile è fondamentale per la salute del nostro pianeta e il benessere delle...

Unimi pone l’attenzione sulla salute mentale degli studenti

La salute mentale dei giovani universitari è stato uno dei temi principali affrontati durante il 2022 dall'Università...

5 corsi gratuiti online per migliorare il proprio sviluppo professionale

Migliorare il proprio sviluppo professionale è uno degli obiettivi di tutti i lavoratori ma anche degli studenti che...

Contattaci

+39 02 45377590

  • GG slash MM slash AAAA
    Inserendo i tuoi dati e inviando la tua richiesta accetti l'informativa sulla privacy relativa al nostro sito web

Frequently Asked Questions

Reservation

Can I visit the Campus?

Yes, you can call the reception or send an email to info@in-domus.it to make an appointment.

Type of contract?

Standard contracts are for 12 or 6 months. Stays of a different duration can be arranged according to our availability. 

Is filling the form enough to complete my reservation?

No, filling the form is just a way of checking if the type of accommodation that you prefer is available.

In short time you will receive the contract and instructions on how to complete the reservation.

Only by signing the contract and making the first payment the reservation will be binding for you, it will be binding for In-Domus once it has confirmed the acceptance of the reservation in writing.

Check-in

What should I bring with me?

A valid ID card or passport.

Where should I go when I arrive?

You will have to check-in at the Reception. (usually between 3:00 PM and 10:00 PM, a different time of arrival can be scheduled if needed)

Check-out?

Within 10:00 AM of the last day of contract.

Payment

When should I pay?

At the time of booking you should pay the cautionary deposit and the first installment of the fee as indicated in the Assignment Request Form. The payments of the other installments of the fees should be made within the dates indicated in the Assignment Request Form.

When can I have back the cautionary deposit?

The cautionary deposit, net of any amount due to In-Domus, will be returned to the Assignee within 30 days from the check-out date, through bank transfer only.

Cancellation

How does early termination of the contract work?

In case of early termination, you will have to communicate to In-Domus. The communication of your new check-out date must be sent to In-Domus, by email at info@in-domus.it. You should give In-Domus a 30-days notice for the termination and you should pay, in addition to what already stipulated in the contract for the notice period, a penalty fee of two additional months, subject to the limit of what is overall due for the entire duration of the Contract.

What is included?

What is included in the price?

The “all inclusive” fee includes a bed in a fully furnished room or apartment, all utilities and weekly cleanings and change of bed linens and towels.
Free access to the common areas to study, cook and relax, a well-equipped gym, last generation Wi-Fi and coin operated laundry.

Is Wi-Fi included?

Yes, last generation Wi-Fi connection in the whole building is included.

Is TV included?

Yes, there are TVs in the lounge rooms.

TV is included in the rooms in Milano Olympia, where it is possible to watch free-to-air television.

Is the kitchen kit included?

Only in apartments (solutions with kitchen) the kit is included, the guests who live in the rooms can keep their kitchenware in the personal lockers found in the common kitchens.

Is the refrigerator included in my room?

Yes, every room has one: other refrigerators and freezers can be found in the common kitchens.

Are bed linen and bathroom towels included?

Yes, both are changed once a week. You can request for additional changes by paying an extra fee.

Is the gym included?

Yes, and it is open 24/7.

Is the music room included?

Yes, you can book the music room for free.

Is the use of the common kitchens included?

Yes, the use of the common kitchens and refreshment rooms is included.

Is the use of the study rooms included?

Yes, it is included.

Is the laundry service included?

Yes, with coin operated washing machines and dryers.

Guests

Can I have guests for the night?

Upon request to the email info@in-domus.it and based on availability and the rate in force on the specific day.

Can I have guests at the Campus?

Every resident can have up to two guests per day, they must register at the reception and can stay from 8:00 AM to Midnight.

Can my parents reserve a room?

According to our availability, parents can stay at In-Domus at a special rate.

General

Can I stay at In-Domus if I’m not a student?

Yes, In-Domus reserves a limited number of rooms for non-students.

Can I make a reservation if I’m underage?

Yes, it is possible following authorization by the parent or legal guardian of the minor.

Can I bring animals with me?

No, it is not possible to keep animals at In-Domus.

Are food and drinks available at the Campus?

Yes, there are vending machines with snacks, drinks and hot beverages.

Can I sublet my room?

No, it is not possible

Can I choose my roommate?

We will take any preference under consideration, according to the availability. We will do our best to meet your requests.

Can I choose on what floor to live?

We will take any preference under consideration, according to the availability.
For certain types of accommodation, a specific floor or position can increase the monthly fee.

Can I throw a party?

Yes, if you respect the rules and the peace of the residence (at midnight any external guest should leave the Campus).
It is necessary to inform the reception in case a party has more than 30 guests. There will be a security guard whose hourly fee will be charged to the person responsible for the party.

Can I customize my room?

Yes, as long as you don’t make any permanent change to the walls and furniture. At check-out, the room must be restored to its initial state, otherwise there could be an extra charge.

Can I stay in my room during the Christmas/Easter holidays?

Yes, you can stay in your room for the whole duration of the contract.

What should I do if something doesn’t work in my room?

There is an email address for maintenance requests:
milanolympia@in-domus.it (In-Domus Milano Olympia)
milanomonneret@in-domus.it (In-Domus Milano Monneret)
milanointernazionale@in-domus.it (In-Domus Milano Internazionale)

Can I receive mail and parcels?

Yes, you can easily collect your mail at the reception.

Where can I smoke?

It is strictly forbidden to smoke in any of the In-Domus spaces. Violators will be subject to fine according to the Italian law and In-Domus rules (General Conditions).
Reiterated breach of this rule may result in the expulsion from the Campus.

What happens in case of damages?

Any damage caused by the guest should be repaid according to the price list found in the In-Domus General Conditions. In case of damages not present in our price list, the guest will be responsible for the repair costs, or, in case repair is not possible or not convenient, for the replacement of the damaged good.