News

Home » News » Milan » CONTRATTI PER STUDENTI A MILANO: COSA SAPERE E COME FUNZIONANO

CONTRATTI PER STUDENTI A MILANO: COSA SAPERE E COME FUNZIONANO

Giu 18, 2021 | Milano

Se la tua intenzione è intraprendere una carriera accademica a Milano come studente fuori sede, presto o tardi ti ritroverai a dover fare i conti con i contratti di affitto per studenti.

In questo articolo parleremo per l’appunto dei contratti per studenti a Milano, delle loro caratteristiche, diritti e soluzioni di alloggio che dovresti considerare prima di procedere alla stipula.

Il contratto per studenti: caratteristiche

Chi è studente fuori sede a Milano può contare su uno specifico contratto di affitto, che rientra tra quelli a canone concordato introdotti dalla legge 431/98.

In particolare citiamo l’articolo 5 che prevede la possibilità di stipulare contratti di locazione per studenti universitari, in base ai contratti tipo definiti dagli accordi pubblicati in Gazzetta Ufficiale nel 2017.

Le caratteristiche del contratto transitorio per lo studente fuori sede sono:

  • Durata: la durata del contratto va da 6 a 36 mesi con la possibilità, salvo disdetta, del rinnovo automatico di 12+12 mesi.
  • Canone concordato: si tratta di un canone che è fissato dall’accordo territoriale locale se il Comune è tra quelli ad alta densità abitativa, mentre è libero nelle città non incluse nell’elenco.
  • Agevolazioni fiscali a favore del proprietario come la cedolare secca al 10% o la riduzione IRPEF del 33,5% sul reddito annuo da detrazione e le agevolazioni sulla registrazione del contratto e sull’IMU.

Contratto transitorio: chi ha diritto alle detrazioni?

I proprietari di immobili propongono agli studenti contratti transitori ad hoc, ossia contratti liberi di 4 anni + 4 o contratti posto letto.

In questi casi lo studente fuori sede ha diritto ad una detrazione sia per i contratti concordati, sia per i contratti di ospitalità.

Le detrazioni fiscali spettano anche in caso di atti di assegnazione e godimento o locazione stipulati con enti per il diritto allo studio, campus universitari e residenze.

Tuttavia, il contratto per studente fuori sede può essere intestato allo stesso solo se residente in un comune diverso da quello dell’Università.

Contratti di affitto e recesso

L’inquilino può in caso di importanti motivi recedere dal contratto con un periodo di preavviso di tre mesi, comunicandolo al proprietario per mezzo di una raccomandata.

La risoluzione anticipata va registrata all’Agenzia delle Entrate al fine di evitare sanzioni e accertamenti, e il proprietario restituisce all’inquilino il deposito di garanzia o caparra.

Proroga del contratto di affitto per studente fuori sede

La proroga del contratto va comunicata entro 30 giorni dalla scadenza con Modello RLI senza inviare raccomandata agli inquilini.

Se alla scadenza permane l’esigenza di studio, è possibile stipulare un nuovo contratto con una durata variabile da 6 a 36 mesi ed uguale periodo di rinnovo automatico.

Contratti per studenti a Milano: i vantaggi del Campus

A differenza degli appartamenti privati, i Campus universitari di Milano come quelli di In-Domus rappresentano per lo studente la soluzione per studiare e vivere meglio.

I campus In-Domus mettono a disposizione degli studenti camere singole o doppie, monolocali o bilocali con contratti semestrali, annuali o short stay.

Cosa caratterizza il contratto di chi sceglie di vivere in Campus? Semplice: In-Domus propone un contratto standard da 6 o 11 mesi o da 5 mesi nel caso di secondo semestre e se c’è disponibilità si può scegliere di prenotare la stanza per periodi diversi.

Compilando il modulo presente nelle pagine dei vari alloggi dei campus, puoi verificare se la soluzione abitativa da te scelta è disponibile e in caso positivo ricevere il contratto e le indicazioni per completare la prenotazione.

Una volta sottoscritto il contratto di affitto e pagato quanto previsto, la camera sarà prenotata e la prenotazione è vincolante per te e per In-Domus. In ogni caso lo studente che sceglie il Campus In-Domus come soluzione di alloggio può concordare con la reception un sopralluogo gratuito.

In-Domus, con i suoi tre campus Milano Olympia, Milano Monneret e Milano Internazionale, ad oggi rappresenta un’istituzione a Milano.

Trattasi tutti di ambienti all’avanguardia, giovani e internazionali, appositamente pensati per gli studenti che soggiornano nel capoluogo lombardo per i loro studi e con costi di affitto accessibili a tutti.

Se stai cercando una struttura dotata di ogni comfort anche per permanenze di medio e breve periodo, i Campus In-Domus sono la risposta ideale. Oltre alla stanza o all’appartamento, le nostre strutture mettono a disposizione degli studenti e delle loro famiglie servizi comuni come: palestra, sala relax, sala riunione, dehor e lavanderia.

Il costo giornaliero per i soggiorni short stay è a partire da 49€, ma ti invitiamo a contattarci per maggiori informazioni e richieste di disponibilità della stanza.

Chi si trova per motivi di studio a Milano troverà sicuramente più comodo e conveniente l’alloggio in un Campus universitario, rispetto al tradizionale appartamento in condivisione caratterizzati da contratti più rigidi.

Come diventare ricercatore universitario

Se studiare e fare ricerca ti appassiona e hai il desiderio di diventare ricercatore universitario, ci sono alcune...

Le migliori Università di Milano per diventare CEO

Se hai l'ambizione di diventare CEO, allora scegliere la giusta università per il tuo percorso di studi è...

In attesa di conoscere le modalità di accesso ai rimanenti 660 milioni di euro previsti dal PNRR per lo Student Housing.

Dei 960 milioni di euro stanziati dal PNRR per lo Student Housing, e quindi per finanziare la realizzazione di nuovi...

Le città migliori per iniziare a lavorare

Stai per terminare l’università e probabilmente starai già pensando a come fare i primi passi nel mondo del lavoro.Ma...

Le 5 lauree più originali in Italia

Quali sono le lauree più originali che le università italiane offrono? Oltre ai percorsi di studi più comuni, alcuni...

ChatGPT e AI: come utilizzare l’intelligenza artificiale per studiare

Con l'avvento dell'intelligenza artificiale e dei modelli di linguaggio di grande scala come ChatGPT, l'apprendimento...

Contattaci

+39 02 45377590

  • GG slash MM slash AAAA
    Inserendo i tuoi dati e inviando la tua richiesta accetti l'informativa sulla privacy relativa al nostro sito web

Frequently Asked Questions

Reservation

Can I visit the Campus?

Yes, you can call the reception or send an email to info@in-domus.it to make an appointment.

Type of contract?

Standard contracts are for 12 or 6 months. Stays of a different duration can be arranged according to our availability. 

Is filling the form enough to complete my reservation?

No, filling the form is just a way of checking if the type of accommodation that you prefer is available.

In short time you will receive the contract and instructions on how to complete the reservation.

Only by signing the contract and making the first payment the reservation will be binding for you, it will be binding for In-Domus once it has confirmed the acceptance of the reservation in writing.

Check-in

What should I bring with me?

A valid ID card or passport.

Where should I go when I arrive?

You will have to check-in at the Reception. (usually between 3:00 PM and 10:00 PM, a different time of arrival can be scheduled if needed)

Check-out?

Within 10:00 AM of the last day of contract.

Payment

When should I pay?

At the time of booking you should pay the cautionary deposit and the first installment of the fee as indicated in the Assignment Request Form. The payments of the other installments of the fees should be made within the dates indicated in the Assignment Request Form.

When can I have back the cautionary deposit?

The cautionary deposit, net of any amount due to In-Domus, will be returned to the Assignee within 30 days from the check-out date, through bank transfer only.

Cancellation

How does early termination of the contract work?

In case of early termination, you will have to communicate to In-Domus. The communication of your new check-out date must be sent to In-Domus, by email at info@in-domus.it. You should give In-Domus a 30-days notice for the termination and you should pay, in addition to what already stipulated in the contract for the notice period, a penalty fee of two additional months, subject to the limit of what is overall due for the entire duration of the Contract.

What is included?

What is included in the price?

The “all inclusive” fee includes a bed in a fully furnished room or apartment, all utilities and weekly cleanings and change of bed linens and towels.
Free access to the common areas to study, cook and relax, a well-equipped gym, last generation Wi-Fi and coin operated laundry.

Is Wi-Fi included?

Yes, last generation Wi-Fi connection in the whole building is included.

Is TV included?

Yes, there are TVs in the lounge rooms.

TV is included in the rooms in Milano Olympia, where it is possible to watch free-to-air television.

Is the kitchen kit included?

Only in apartments (solutions with kitchen) the kit is included, the guests who live in the rooms can keep their kitchenware in the personal lockers found in the common kitchens.

Is the refrigerator included in my room?

Yes, every room has one: other refrigerators and freezers can be found in the common kitchens.

Are bed linen and bathroom towels included?

Yes, both are changed once a week. You can request for additional changes by paying an extra fee.

Is the gym included?

Yes, and it is open 24/7.

Is the music room included?

Yes, you can book the music room for free.

Is the use of the common kitchens included?

Yes, the use of the common kitchens and refreshment rooms is included.

Is the use of the study rooms included?

Yes, it is included.

Is the laundry service included?

Yes, with coin operated washing machines and dryers.

Guests

Can I have guests for the night?

Upon request to the email info@in-domus.it and based on availability and the rate in force on the specific day.

Can I have guests at the Campus?

Every resident can have up to two guests per day, they must register at the reception and can stay from 8:00 AM to Midnight.

Can my parents reserve a room?

According to our availability, parents can stay at In-Domus at a special rate.

General

Can I stay at In-Domus if I’m not a student?

Yes, In-Domus reserves a limited number of rooms for non-students.

Can I make a reservation if I’m underage?

Yes, it is possible following authorization by the parent or legal guardian of the minor.

Can I bring animals with me?

No, it is not possible to keep animals at In-Domus.

Are food and drinks available at the Campus?

Yes, there are vending machines with snacks, drinks and hot beverages.

Can I sublet my room?

No, it is not possible

Can I choose my roommate?

We will take any preference under consideration, according to the availability. We will do our best to meet your requests.

Can I choose on what floor to live?

We will take any preference under consideration, according to the availability.
For certain types of accommodation, a specific floor or position can increase the monthly fee.

Can I throw a party?

Yes, if you respect the rules and the peace of the residence (at midnight any external guest should leave the Campus).
It is necessary to inform the reception in case a party has more than 30 guests. There will be a security guard whose hourly fee will be charged to the person responsible for the party.

Can I customize my room?

Yes, as long as you don’t make any permanent change to the walls and furniture. At check-out, the room must be restored to its initial state, otherwise there could be an extra charge.

Can I stay in my room during the Christmas/Easter holidays?

Yes, you can stay in your room for the whole duration of the contract.

What should I do if something doesn’t work in my room?

There is an email address for maintenance requests:
milanolympia@in-domus.it (In-Domus Milano Olympia)
milanomonneret@in-domus.it (In-Domus Milano Monneret)
milanointernazionale@in-domus.it (In-Domus Milano Internazionale)

Can I receive mail and parcels?

Yes, you can easily collect your mail at the reception.

Where can I smoke?

It is strictly forbidden to smoke in any of the In-Domus spaces. Violators will be subject to fine according to the Italian law and In-Domus rules (General Conditions).
Reiterated breach of this rule may result in the expulsion from the Campus.

What happens in case of damages?

Any damage caused by the guest should be repaid according to the price list found in the In-Domus General Conditions. In case of damages not present in our price list, the guest will be responsible for the repair costs, or, in case repair is not possible or not convenient, for the replacement of the damaged good.